Förberedelser

Hej! 

Jag är helt slut. 
Vi har varit och shoppat och Jack var allt annat än intresserad, haha. 
Jack börjar förskolan om en vecka och vi har nästan inga ytterkläder hemma. Därför blev det en rätt lång dag på Gränby. 
Har jag berättat det? Jag har sagt det på instagram men alla kanske inte följer mig där. 
Jack har fått en förskoleplats och börjar den 30:e september. Förskolan ligger alldeles intill oss och vi har gått förbi där ett par gånger och det ser trevligt ut. 
Det blev ju väldigt snabbt bestämt då vi fick plats först i januari men ringde och frågade om vi kunde börja tidigare. 
Det går ju bra för Jack att vara hos sin mormor/farmor på dagarna men de bor en bit ifrån oss och det blir en del packning och tänk för våran del. En plats på förskolan kommer förenkla vardagen mycket för oss! 
Egentligen tycker jag att Jack är för liten för att gå på förskolan men vi är i stort behov av en plats och då blir det bäst så. Dessutom är han så dryg här hemma så det är inte klokt! Han är trotsig, han gnäller, han skriker och är allmänt trött på oss. Så det blir nog bra med annan miljö och lite kompisar han kan lära från :) 
Jack som helst bara vill gå nu förtiden ville inte alls sitta i vagnen när vi var på Gränby, helt uppenbart. Men tro inte att han gick åt det håll som vi ville! Helst ville han gå till alla trappor och rulltrappor som fanns, det är hans nya favoritgrej tydligen. 
Men vi tog oss igenom butikerna och är nu redo för en höst på förskolan! 
Vi har nu: 
-fodrade regnkläder
-vanliga regnkläder 
-gummistövlar, tennisskor, vinterskor
-vantar (regn, vinter, tunna tummvantar.) 
-mössa
-vinteroverall 
-halskrage att ha under jackan. 

Sen undrar jag; Dessa såkallade skalkläder. Vad är de bra för? Nu på hösten är det ju blött på marken nästan för jämnan, är det inte bättre med fodrade regnkläder då? Eller är skalkläder något man använder mycket? 

Det känns som att vi har det viktigaste iaf. Resten kan man kanske fylla på med tiden? 
Jag som har jobbat på förskola länge borde ju ha koll men vi märkte ju bara när det fattades kläder... Jag tänkte inte på de bra kläderna som fanns, haha! 
Tips tages tacksamt emot vad gällande kläder på förskolan! 

(null)


Imorgon är det måndag och för min del drar skolan igång på allvar. Dessa tre veckor som gått har varit en mjukstart och nu kör vi igång på allvar. Spännande! 

Ha det bra!
familj - förskola - kläder - shoppa
Maria

Skalställ är väldigt bra på både höst och vår då det inte regnar men kanske e lite kallare ute. Vindfleece jacka att ha under är också superbra. Men se till att skalstället gärna har 10000 i vattenpelare som det heter. Håller då bra mot regn..(jobbar också på förskola) Lycka till med allt. Kram från en trogen läsare av både din och din mammas blogg

Anonym

Efter 18år på förskolan älskar jag fodrade regnkläder, de hade mina grabbar alltid på förskolan. Smidigt att bara skölja av efter en dag ute ;) skalkläder funkar bra på vår och tidig höst, bra tunna överdragsbyxer när man är ute och röjer runt. Bra då man kan jagha ex fleasställ under om det blir kallare.Men denna årstid funkar fodrade regnkläder toppen. Kom ihåg och märk allt och lycka till med förskolan :)

Anonym

Läs gärna på Gneis.se om skalklädernas överlägsenhet!
Skalkläder andas. Galon är som att sätta på en påse. När barnet blir svettigt

Anonym

Skal kläder är toppen både höst och vår. Är det minsta lilla sol ute så kokar man i galonställ för att galon andas inte. Enligt min erfarenhet så funkar bara galon när det regnar ute och är mulet. Jobbat på förskola äger ett par galonbyxor att ha på jobbet men dem används inte ofta för som jag skrev du kokar i de om det är sol ute.

Anonym

Vad roligt med förskola!! Jag är själv förskollärare och det där med kläder är svårt..Jag tycker att skalkläder är bra då de inte är lika täta som galonkläder. Dessutom är de bra på så vis att man kan ta på fleecekläder under om det är lite kyligare. Galon är perfekt om det regnar/är blött men min erfarenhet är att även skalkläder står emot en del vatten. Det finns toppenbra skaloveraller med urtagbart fleecefoder, kanon för våra små!! Fodradgalon är oslagbart när snöslasket kommer!

Jenny

Håller med, tycker också att det är supersvårt med ytterkläder! Min dotter har dessutom två förskolor då hon går på en annan på de helgerna jag jobbar och det gör det ännu knepigare. Vad köpte ni för vinterskor till Jack? Det behöver jag till min tjej men vet inte alls vad jag ska satsa på..

Anonym

Tycker skalkläder är oslagbart, funkar både vår och höst och går dessutom bra att hitta begagnat. Fodrad galon är toppen i snöslask och liknande väder.

Ellen

Jag jobbar på förskola och har konstaterat den dag jag får barn som ska gå på förskolan , kommer jag köpa en galon overall med fleece :) Lite tips för och underlätta för pedagoger och er är att märka alla kläder även strumpor , finns fina klistermärken med namn som jag tror man kan beställa från nätet och det sitter rejält , där jag jobbat har vi också föredragit tejpblöjor istället för up and go , tänk själv om det är många blöjbarn tar det oerhört mycket tid byta om alla har up and go . Om ni till vintern behöver en lekhjälm och ha ute då ska det vara en hjälm med grönt snöre , för om man mot förmodan skulle fastna så släpper det gröna spännet och barnet fastnar inte. Funderar du över något prata med pedagogerna och tycker du pedagogerna gör ett bra jobb säg det . Jag uppskattar väldigt och få höra om vi gör ett bra jobb . Lycka till med allt :)

Sofie

Instämmer med de övriga om skalkläder. Vi har haft barn på förskola i drygt 10 år och alltid haft skalkläder och sedan ofodrd galon till de dagar det varit som lerigast. (bor i Skåne)
När det börjar bli för kallt för skalkläderna byter vi till vinteroverallen. Ett tag har vi en tjockare jacka till skalbyxorna som används mest innan det är vinter.

Jag har tänkt tvärtom mot er och inte förstått poängen med fodrad galon. Det blir så varmt då det dels är fodrat och sedan galon som inte andas.
Men alla gillar olika så det blir säkert kanon ändå för Jack :-)
Han är inte så gammal än och är kanske mrr stilla än de större barnen och behöver då varmare kläder.

Lycka till med förskolestarten! Ibland har man inget val än att barnet måste börja trots att man själv tycker att barnet är lite litet och det kommer ju att underlätta för er så det blir säkert hur bra som helst ändå. :)

Sofie

Instämmer med de övriga om skalkläder. Vi har haft barn på förskola i drygt 10 år och alltid haft skalkläder och sedan ofodrd galon till de dagar det varit som lerigast. (bor i Skåne)
När det börjar bli för kallt för skalkläderna byter vi till vinteroverallen. Ett tag har vi en tjockare jacka till skalbyxorna som används mest innan det är vinter.

Jag har tänkt tvärtom mot er och inte förstått poängen med fodrad galon. Det blir så varmt då det dels är fodrat och sedan galon som inte andas.
Men alla gillar olika så det blir säkert kanon ändå för Jack :-)
Han är inte så gammal än och är kanske mrr stilla än de större barnen och behöver då varmare kläder.

Lycka till med förskolestarten! Ibland har man inget val än att barnet måste börja trots att man själv tycker att barnet är lite litet och det kommer ju att underlätta för er så det blir säkert hur bra som helst ändå. :)

Jennifer

När jag jobbade på fsk tyckte jag fodrade galon kläder var praktiskt eftersom det gick fort att klä barnen.
Dock så andas det inte, och är Det dessutom nere på nollgradigt så kyler galon. Det ska alltså inte användas vid minusgrader. (samma gäller tex sockar med halkskydd. Blir jättekallt.)
Med skalkläder kan man alltid ha en vindfleece under om det behövs, samt galonbyxor att dra utanpå. En bra skaljacka med 10 000 vattenpelare klarar regn utmärkt.
Ett tips är att köpa ofodrade galonvantar och istället ha en tunn ullvante under. Lycka till på förskolan!

Anonym

Jag jobbar på förskola. Nackdelen med galon är att det inte andas. Barnen svettas rejält. Fleecefodrad galon är väldigt svettigt att leka i. Min favorit bland kläder är rangordnad nedan enlig att vädret blir allt sämre:
1. Skalkläder. Andas och håller vind och väta ute.
2. Skalkläder med galondress utanpå vid ösregn.
3. Fleeceställ under skalkläder vid kyligare. (Ev galon över vid ösregn)
3. Overall på vinter (med galon över vid ösregn)
4. Fleeceställ under overall vid riktigt kallt.

Med fleeceställ, skalkläder, en overall och ett lite större galonställ klarar du höst/vinter/vår och slipper svettigt barn.

Anonym

Skalkläder är bäst, utan tvekan! Det ska ni investera i.
"Vanliga" regnkläder är onödigt om du köper ett ordentligt skalset (Polarn o pyret, Kaxs, Didriksons ex.).
Vi använder skaljacka och skalbyxor hela hösten.. Bygger på med lager på lager under, fleecetröja + byxor, ullunderställ t.ex.
Börja inte med vinteroverall för tidigt!!
(Ser en del föräldrar som lämnar barn i vinteroverall vid +5... vad ska de barnen ha vid -10??)

Fleecefodrat galonset är toppen, en väldigt liten period.. typ när det är FÖR lerigt/slaskigt för skalkläder men för varmt för vinteroverall.. Men bor man i en del av landet där vintern är mest slaskig, då är det toppen!

Hade inte du jobbat på förskola? :P

Mvh Trebarnsmamma och förskollärare