-10 kilo

Jag vet att jag har gått ner i vikt. Det ser jag på de digitala siffrorna på vågen. Men om jag inte hade sett det på vågen, så hade jag sett det på mina kläder. Byxor som var så tajta att jag dog om jag hade på mig dem blev plötsligt så stora att jag behövde bälte för att inte tappa dem. Mina bh-ar har blivit för stora, jag ser på mig själv i kläder och tänker att jag visst kan ha den där tighta tröjan, för magen är inte lika stor som den var förr :) 
Efter ett upphåll under sommaren på jobbet kom jag tillbaka och alla mina kollegor påpekade att jag blivit smalare. Även mina vänner och mina familjemedlemar som jag träffade lite oftare sa ofta att jag blivit smalare. 
Ja, jag vill påstå att jag har lyckats i min viktnedgång! 
Jag har nu gått ner lite mer än 10 kilo. Jag vill gå ner 10 till. Det är mitt mål. Jag har att ta av men inser jag att min kropp inte klarar att gå ner mer kommer jag vara nöjd med den vikt jag stannar på. För mig spelar det ingen större roll vilken vikt jag stannar på, för mig spelar det roll att jag själv tycker att jag ser snygg ut. Tidigare har jag hatat mig själv på foton. Nu ser jag på mig själv med helt nya ögon. Men ändå är jag inte helt nöjd. Jag har en lång bit kvar. 
Jag är så tacksam för min kille som startade vår LCHF-diet i våras. Om han inte pushat mig hade jag nog aldrig ens börjat gå ner i vikt. Han läste på om vad vi skulle äta och vad vi absolut skulle hålla oss borta från. Han var stenhård och sa nej till varenda produkt som inte tillhörde LCHF. Vi rensade hela kylen och skafferiet och ersatte det med nytt, för att inte frestas. Det enda söta jag åt på flera månader var 85 % mörk choklad. 
Simon var så underbar, även om han inte tyckte att han behövde gå ner i vikt så åt han LCHF med mig. Som sagt, hade han inte hjälp mig med detta hade jag aldrig klarat det själv. 
Nu lever jag LCHF så långt jag kan. Jag kan äta ute eller bli bjuden hemma hos någon utan att det påverkar min viktnedgång enormt. Självklart skulle det gå fortare om jag sattsade till hundra. Men det är svårt när jag inte tar med mig egen lunch till jobbet. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med mat alla dagar för att jag ska kunna avstå från potatisen och riset. Däremot sitter tänket kvar och istället för att ta 3-4 potatisar som jag gjorde förr, så tar jag 1 och äter så mycket grönsaker och kött jag kan utan att svälta de stackars förskolebarnen ;) 
Jag äter inte längre lika mycket som jag gjorde förr. Jag älskar mat, har alltid gjort och kommer alltid att göra. Förr åt jag tills jag var så äckligt mätt att jag inte orkade en bit till. Mitt psyke övertalade mig att det var så man skulle känna, annars hade man inte ätit färdigt... Nu äter jag tills jag är nöjd. Ibland mer, ibland mindre. 
Träningen är oförändrar. Jag tränar fortfarande ett par gånger i veckan, som mest. Jag behövde inte träna mer för att förlora kilon. 
 
Jag satt och letade efter bra bilder som jag kunde gämföra mig själv med, tyvärr är jag mer bakom kameran än framför. Men jag skrapade ihop ett par bilder som ganska bra visar skillnaden på mig själv. 
 
Vänster och mitten är nyår 2014. Höger är nyår 2016. Samma klänning, samma strumpbyxor. 
 
 
 
 
Vänster är januari 2016... höger, nyår 2016. 
 
Jag är jävligt självkritisk och ser såklart inte så bra att det är stora skillnader. Men även jag måste medge att det är nån skillnad :) 
 
Tyvärr har jag inte bättre bilder på mig själv från innan jag började gå ner i vikt, alltså när jag vägde som mest. Inte så konstigt, man är inte gärna med på bild... 
Men det har hänt något. Jag är grymt stolt över mig själv och mår mycket bättre. Kilorna fortsätter att rasa och jag känner mig starkare och snyggare än på länge! 
 
Jag lovar mig själv här och nu att aldrig tappa kontrollen över min egen kropp igen.
 
Anonym

Heja heja, du är verkligen jättefin! Kämpa på 👊🏼

Svar: Tack! Jag fortsätter! Absolut!
Janelle

Anna

Syns ju MASSOR att du tappat 10 kg. Äter själv lchf 😊

Svar: Tack, ja jag vet ju det själv men man sätter ju lätt för höga förväntningar på sig själv 😊 härligt! Det gäller ju att komma in i det sen är det ganska enkelt! 👍
Janelle

Lisa

Så duktig du är! :-)
Grymt bra kämpat...
Du är jättefin på alla bilderna, men man ser verkligen skillnad..

Svar: Tack vad snäll du är. Det värmer!
Janelle

Anonym

Grymt gjort - jag är i samma sits som dig gällande lunch. Jag preppar kylen i personalrummet med smaksatt sockerfri kvarg varje Månd. De dagar lunchen inte är tillräcklig skippar jag ändå kolhydrater och kompletterar med kvarg på rasten!

Svar: Det var ju faktiskt en riktigt bra idé! Det kanske jag ska börja göra med!
Janelle

Jessica

Jättebra gjort!!! Vet själv hur kämpigt det är. Har tyvärr själv ca 30 kg jag måste gå ner. Har gjort det en gång, men sen blev mamma hjärtsjuk och då orkade man inte tänka på vad man åt, bara man åt. Och här sitter jag nu med ca 30 kg övervikt. Men jag ska ge mig tusan på att jag ska gå ner igen. Har jag gjort det en gång ska jag f-n klara det igen.
Men bra kämpat Janelle och Simon!

Svar: Jag är övertygad om att du kommer klara det bara du ger dig själv en spark i baken. Det är de första veckorna som är jobbiga sen kommer man in i det. Jag håller tummarna för dig!
Tack för din kommentar!
Janelle

Malin

Men helt fantastiskt grymt Janelle!! Sakta men säkert är det absoluta bästa receptet mot en hållbar viktnedgång! Du ser så fin ut, det strålar om dig! Fortsätt på samma linje, nu vet du ju att det funkar kanon 😁

Svar: Tack, vad glad jag blir :D Jajamensan jag ska fortsätta tills jag når mitt mål!
Janelle

Emma åhlmans

Jätte skillnad :) men skillnad i dina ögon också på jämförelsebilderna. Du ser lyckligare ut på efterbilderna :) du ska va stolt! Jätte fin är du :)

Svar: Vad fint sagt! Tack så mycket, det värmer verkligen <3
Janelle

Birgitta bengtsson

Janelle du ska veta att du är världens godaste tjej och vilken resa du gjort med din vikt det klär dig verkligen.vilken skillnad på bilderna du är så vacker.
Varför vet jag det jo för att jag följer din mammas blogg
Och vilken supermamma du har som jag beundrar.
Din mamma är ju helt fantastisk.
Kram på dig o önskar dig lycka till med de ytterligare kilon.
Kram på dig o till din käresta Simon

Svar: Dina ord värmer Birgitta, tack så mycket!
Janelle