Julen 2016

Hade ni en fin jul? 
Det hade jag! 
 
Julafton firas som alltid hemma, med familjen. Jag och Simon har flera år nu pratat om att fira jul tillsammans men ingen av oss vill lämna vår egna familj än så vi firar separerat tills vidare ;) 
Petra plockade upp mig och vi for hem till mamma och plockade upp Corrinda och Patricia som inte fick plats i mammas bil. Vi åkte sedan vidare till mormor och morfar. Vi äter hos dem och väntar på tomten och öppnar paket hemma hos mamma. 
 
Mamma och Petra hade varit roliga och köpt fina diadem till alla barnen. 
 
 
Jag fattade dock inte att man skulle ha dem på sig så jag lämnade mitt hemma ;) 
Mamma och Petra suckade och visade sedan vad de hade på sig istället för diadem, något mer extremt. 
 
 
En tomtefru och en nisse. 
De hade såklart hållt sina outfits hemliga för resten av familjen för att sedan smita in i ett sovrum och byta om och gå ut och visa upp sig inför stora ögon och skratt!
Även Doris kände julandan. 
 
 
Tomten och nissen hjälpte till i köket och barnen hjälpte till att duka ut allt som blev färdigt. Mormor gör godast mat, så är det. Prinskorv, köttbullar, potatis, lax, kycklingspett, sill...sill och mer sill. Tyvärr har jag inte fått smak för sill och hoppar glatt över den! 
Vi åt och åt tills vi nästan sprack. Som så hör till ;)
 
 
Klockan tre tittar man på kalle. Alltid i vår familj. Vi sitter som klistrade och oftast är det någon som sjunger med när mössen syr till Askungens klänning, eller dubbar tillsamans under tjuren Ferdinand. Men i år var det ovanligt tyst av någon anledning ;) 
Efter Kalle tycker tydligen mina syskon att "Kan du vissla Johanna" är ett måste. Jag tycker inte alls om den filmen. Jag har sett den flera gånger men förstår inte riktigt charmen och hjälper därför till med bordet. 
Men så fort filmen slutat åkte vi hem till mamma igen. Jag körde Petras bil med tre av barnen. Mina syskon är fortfarande lika imponerade av att jag har körtkort fast att jag haft det sen februari ^^ 
Hemma började den eviga väntan på tomten! 
Under tiden passade vi på att ta familjebild och syskonbild. Jag vill ha till min nästa kalender och vill ha en ny uppdaterad bild! 
 
 
Man tänker aldrig på att vi är många, tills vi ska sätta oss i samma soffa! Då blir det trångt! Hehe
 
TOMTEN KOM I ÅR IGEN
 
Äntligen! 
 
När tomten kom var det en som blev skiträdd och en som blev jättesur. Jamie var rädd och satt gömd bakom mig, utifall tomten plötsligt skulle anfalla och stoppa ner honom i säcken ;) 
Doris blev arg och skällde som satan, sen morrade hon tills tomten tackat och gått sin väg igen... 
Stackars tomten. 
Som tur var var övriga barn och vuxna glada för att se tomten. 
 
 
Varje år bli jag så avundsjuk på mammas gran. Den är alltid så ståtlig och vacker. På julafton blir den om möjligt ännu vackrare när den får sällskap av alla paketen. 
 
 
I vår familj tycker vi om att ge varandra paket. Många av syskonen ger varandra och helst flera stycken. Det blir galet under paketöppningen men det är så underbart för ögat att se alla dessa paket! Det ser så fint ut! 
Såklart sitter vi inte och tittar på varandra när vi öppnar paket, då hade vi nog fortfarande hållt på ;) Men de yngre barnen som kan läsa hjälps åt att dela ut alla paketen och sen öppnar alla lite för sig själva. Man försöker hålla koll när ens egna paket blir öppnade för att se om man valt rätt eller inte. Oftast blir det bra. Sen sitter jag och öppar och ropar tack till den jag fått paketet av. Det blir en timmes kaos men sen lugnar allt ner sig, pappret och snörena hittar till sina soppåsar och man visar varandra vad man fått och det mesta sätts i bruk med detsamma, som grabbarnas leksaker ;) 
Så småningom sprids alla nya ägodelar till de olika rummen och man kan andas ut i soffan. Iår såg vi en film ihop, jag och mina syskon medan mamma och Petra var på promenad. Vi såg på The Holiday. Jag har sett den flera gånger men den är så bra att jag gärna ser den fler gånger! 
 
Sent på kvällen tackade jag och Petra för oss och åkte hem. Simon var hemma sedan länge och vi öppnade de sista paketen som var till oss båda eller bara till den enda. Mamma och Petra är så fina, de har haft presenter till Simon från första året vi var tillsammans!
Simon ville se en film men jag orkade inte så vi gick och la oss istället. Klockan var närmare 2 så det var lixom inte läge för en film ;)
 
Juldagen, då var det dags igen. Den här gången stod mamma och Petra för maten. Oxfilé och potatisgratäng till huvudrätt. Bär och glass till efterrätt. 
I år var Simons mamma, brorsa och mormor medbjudna. Jag åkte tillsammans med dem hem till mamma. De har träffats förut men bara korta stunder. Jag tycker ju om Simons familj så mycket att jag ser dem som min egna familj. Därför var det så roligt att vi kunde äta middag allihopa!
Vi hade det mycket trevligt och maten var som alltid supergod! 
Jag vet att mamma skrev på sin blogg att hon var en dålig matbloggare som inte hade tagit några bilder och jag erkänner bittert att jag är lika dålig jag för jag tog inte en enda bild under hela juldagen. Hepp :) 
 
På måndagen var det lunch hemma hos Simons mormor som stod på schemat. Vi firade där vår andra julafton med paket och fika efter maten. Supergod mat tre dagar i rad kan göra en människa trött, hur vet jag inte. Men att bli sådär mätt är jobbigt!
 
Julhelgen har därför varit alldels toppenbra för mig! Jag har fått fira med alla mina familjer och mitt humör har varit på topp. Inga sjukdommar och inga jobbiga människor som drar ner stämningen. 
Den här helgen har gjort mig så glad. 
 
Jag hoppas att ni som läser också var nöjd med er jul! 
Jag hoppas att stressen inför jul inte tog över glädjen. 
 
Nu är det bara ett par dagar kvar på det här året. Sen får vi tacka för allt som 2016 har givit oss.
 
God Jul
 
Jenny

Wow så fin du är i den där mörka hårfärgen,passar dig så bra!

Svar: Tack, vad snällt! ^^
Janelle