Vi tog en weekend

En weekend mitt i veckan... En minisemester? 
Jaja, Simon och jag åkte till Stockholm i ett par dagar bara han och jag för att få lite tid för varandra <3 
Vi var borta i tre dagar och två nätter och Jack bodde då hemma hos sin mormor. Jag tror inte att Jack ens märkte att det var flera dagar som vi varit ifrån varandra, haha. Det finns så mycket att göra och så många att leka med att Jack är underhållen och nöjd hela tiden. 

Vi bodde på ett fint hotell mitt i stan i Stockholm. Vi kom dit vid 14 och dumpade alla saker och gick sen ut på stan för att shoppa. Jag köpte smink och Simon köpte parfym och shorts. Hela tiden gick jag och höll koll på klockan och tänkte ut när vi måste gå tillbaka för att hinna lämna saker innan vi behöver gå och äta. Men Jack var ju inte med så vi kunde gå och äta när vi blev hungriga, så konstigt haha. 
Vi åt på Koh Pangang som är en av mina favoriter även om jag inte äter där så ofta. Men jag gillar hur restaurangen ser ut, det känns verkligen som att man kommit till Thailand när man kliver in. Maten är såklart otroligt god! 

(null)

(null)

Dagen därpå, torsdag,  ville vi gå på museum. Vi hade 4 favoriter som vi ville besöka men hann "bara" två stycken. Nr 1 på listan var Tekniska Muséet som låg långt ifrån hotellet och vi funderade på hur vi skulle ta oss dit, att gå tog nästan en timme. Vi trodde tunnelbanan skulle vara lättast och snabbast men det visade sig att elskoter var bästa alternativet. Det gick en cykelled hela vägen fram och skotrarna finns överallt och var mycket billigare än alla andra alternativ. Tummen upp för elskoter! 

Tekniska var jättespännande.  Vi gick omkring i flera timmar men blev tvungna att skynda oss igenom det sista för att vi blev så hungriga. 
Nyaste delen är en Humanoid del där man får läsa mycket om tekniken och människans koppling. Vart går gränsen mellan människa och maskin och sånna saker. 
Det fanns en skärm som kalkylerade vår ålder och humör. Åldern var lite off då både jag och Simon är 26 men humöret stämde rätt bra, vi stod där och grimaserade ett tag, haha! 

(null)

Efter en snabb kioskorvspaus åkte vi vidare till Vasa museet. Även det ett riktigt bra museum! 
Hela utställningen handlar om skeppet Vasa som kom ungefär 1500 meter på sin jungfruresa och sen sjönk till bottnen utanför Stockholmskusten. 300 år senare kunde man bärga upp ett nästan helt intakt skepp. 
Det var väldigt mäktigt att få gå runt skeppet och se det från olika höjd och vinklar. 

(null)

När vi gick ut hade det visst regnat. "Vilken tur att vi missade regnet." Sa vi och efter 10 min började det dugga. Surt, men vi hade med oss regnjackor så det var ju lugnt. Det kan ju vara lite mysigt att promenera i duggregn. Men så var det som att någon slog på en dusch på högsta effekt. Regnet fullkomligt öste ner! 
Jackan hjälpte en stund men snart rann vattnet från jackan och ner på kläderna som blev totalt genomvåta. Strax efter det rann det vatten ner i skorna! 
Vi hade tänkt att vi skulle springa in till ett fik men när vi kom fram var vi så blöta att vi inte ville sitta ner. Så vi bestämde oss för att det var lika bra att gå tillbaka till hotellet. Mer blöta än så kunde vi inte bli haha! 
Simon kom på ungefär halvvägs att hans genomvåta skor var det enda paret han hade med sig så vi fick svänga in i en skobutik och ta det första bästa paret som fanns i hans storlek och chansa på att de passade. Hans strumpor var blöta så det kändes inte så bra att prova skor då... 
Jag var så jävla sur den sista biten. Simon skrattade åt situationen men jag var bara bitter och var det ända tills jag värmdes upp i torra kläder på hotelet, aj aj. 
Det regnade heela kvällen men vi tog oss ändå ut runt hörnet för att äta middag. Då tyckte vi inte att det regnar så farligt haha. 

Sista dagen, fredag, gick vi runt i Gamla stan och bara tog det lugnt. Vi tittade lite på slottet, gick in på Science Fiction bokhandeln, åt lunch och glass. Vi snackade skit och bara hade det mysigt med varandra innan det var dags att ta tåget hem igen. 

(null)

(null)

Väl hemma kramade Jack oss som han brukar och sprang sen iväg och lekte. Som sagt, han märkte nog inte att det gått så lång tid ^^ 

Vi hade en väldigt trevlig vistelse i Stockholm och har nu bestämt att vi ska försöka komma iväg bara vi nån eller några dagar såhär minst en gång om året! 

På måndag börjar Simon jobba igen men jag och Jack har sommarlov i 4 veckor till...! Så.otroligt.lyxigt! 


Stockholm - Vasa - museum - resa - tekniska
maj

Jag önskar en underbar sommar och lycka till <3<3<3

Via denna länk får jag återbäring till allt jag shoppar på internet:
www.refunder.se/b/Spara50

Även gratis shoppingklubben Campadre: https://campadre.se/tipsa/7817?utm_source=mgm&utm_medium=sharelink&utm_campaign=7817