Det där med rutiner ja

Ånej jag skulle aldrig ha jinxat Jacks rutiner, haha. Jag skulle ha låtit det vara för så fort jag skrivit ut det på bloggen så krascha alla rutiner! 
Jack sover dåligt på dagarn och dåligt på kvällarna och ibland även nätterna. 
Det började med att han inte ville sova sina vanliga tider på dagarna. Sen vaknade han flera gånger på kvällarna och var ledsen och nu natten till idag var han ledsen flera gånger under natten för att sen vakna kl 04.45 och vara vaken tills han fick välling och fick busa en stund. En timme senare somnade han och sov till 9.30. 
En natt hit och dit är inte så farligt för oss men jag fattar inte att det kan bli så? Från att gå som en klocka dygnet runt så blir han helt omöjlig med sömnen. Jag antar ju att det är en slags fas som, precis som allt annat, kommer gå över. 
Så dålig tajming bara att det började hända precis efter att jag skrivit om det ;) 

Nu ser våra nya rutiner ut såhär: 
Mat: samma tider som tidigare. 
Sömn på dagen: njaa kanske, kanske inte. Kanske 40 minuter på hela dagen. Kanske en timme på förmiddagen. 
Nattning: han somnar fortfarande runt kl 19 relativt enkelt. 
Sover för natten?: Nej. Vaknar en till tre gånger mellan kl 21-23. Ibland vill han äta, ibland inte. Ibland somnar han om direkt, ibland tar det upp till en timme varje gång. 
Sömn på natten: fortfarande bra. Vaknar fler gånger vissa nätter och ingen alls andra nätter. 

Ja det är väldigt luddigt dessa nya "rutiner"! 

Vi är tacksamma att han faktiskt håller humöret uppe även fast han sover dåligt under dagarna. Det är på kvällarna som det blir extremt bråttom om han kommer på att han är trött och vill sova ;) 

Här kommer en bild jag tog inatt vid 5.00 när Jack röjde runt i vår säng, pigg som en mört och tyckte säkert vi var tråkiga som försökte sova, haha. 

(null)

barn - familj - rutiner - sömn
Jenny

Åh nej.. Så typiskt, ni som hade så bra rutiner. Som du skriver är det säkert en fas, kanske separationsfasen, den brukar kunna vara ganska jobbig. Håller tummarna att han går tillbaka som det var innan.

Svar: Hmm ja kanske! Ja tack vi håller oxå tummarna ^^
Janelle

Malin

Han börjar närma sig 1 år killen, inte alltför ovanligt att de sover middag bara en gång om dagen då, så försök hitta en bra rutin för endast en middagssovning dagtid, så blir säkerligen nattsömnen bättre också. Blir han för trött på kvällssidan men det är för tidigt att göra natt, låt han somna och sova i exakt 15 minuter, varken mer eller mindre, då klarar han sig till nattsömnen men stör den inte 😊 Detta är inget facit ;) Men har funkat klockrent på mina 3, efter tips från BVC 😊

Svar: Aha okej, men han är ju så förbaskat trött, haha. Vi ser det på honom men ändå sover han knasigt! Vi har tagit hjälp av rullavagns schema och det har funkat bra. Enligt den ”ska” han fortfarande sova 2 gånger om dagen. Självklart tvingar vi honom inte att sova så han får bestämma själv ^^ men den där med 15 min ska jag komma ihåg, tack!
Janelle

Anonym

Saknar dina youtube videoooooo

Svar: Åh tack! Får väl försöka få till en till då!
Janelle

Norrländskan

Tycker de låter som att de kan vara tänder på gång. Våran gosse är 1 år nu och så är de iaf här varje gång de vankas nya tänder. Han sov jätte dåligt men var aldrig riktigt trött. Han har idag 8 tänder och det känns som att de räcker :D 4 av tänderna fick han under en 2 veckors period och tror dem veckorna var dem värsta för oss, tror vi sov mellan 3-4 timmar per dygn. Men som tur är får dem ju inte nya tänder hela tiden :)

Svar: Ja det är såklart en möjlighet! Jag ska hålla koll om jag ser några nya som sticker upp :D
Janelle