Turkiet (Del 5 Dickman och hemresa)

Det sista stället vi hade inplanerat att besöka i Turkiet var en butik som heter Dickman. På lappen vi fått om olika aktiviteter stod det att Dickman var en seriös butik med fasta priser och märkeskläder. Dessutom var det gratis upphämtning till och från hotellet ;) Som jag nämnt i tidigare inlägg om Turkiet så är jag och Simon väldigt obekväma med att gå på marknader och inte få ta våran tid att titta igenom valen, att sedan försöka pruta var jag livrädd för. Simon trodde att han skulle klara det, men fasta priser lät bättre för vår del. Dessutom var Dickman ett populärt ställe som man "måste" besöka. 
Vi valde att bli upphämtade vid kl 13 och tänkte att vi nog skulle kunna vara hemma vid 16 tiden. Vi är inte så stora klädfantaster och är rätt snabba på att titta igenom och bestämma vad vi vill och inte vill ha. 
Bilen stannade och vi gick ut och in i butiken. Vi blev bemötta av personalen som gav oss något som såg ut som en tjock hårsnodd som vi skulle ha om armen. Det fanns också Ikea-kassar som man kunde lägga sina kläder i. Ja, IKEA-kassar ;) 
När vi väl kom in insåg vi att hela butiken låg på ett enda plan, men rummet var enormt och det fanns så mycket kläder att vi genast fick väldigt svårt med att veta vart vi skulle börja.
 
 
 
Rummet var uppdelat på en tjej och en kill sida. Vi började på tjejsidan och jag insåg genast att det var mycket kläder som jag inte alls tycker om. Märkeskläder med stora märken mitt på tröjan tycker jag inte om. Det var tur att jag inte gjorde det för det fanns mer kläder med märken än utan ;) Vi gick fram och tillbaka längst raderna och jag tittade på ALLT. Det jag inte tittade på tittade Simon noga på. Han gillar att titta på kläder och han har bra smak när det kommer till mig. Han plockade flera gånger plagg som jag gått förbi men sedan tittade en gång till på och insåg att den ju visst var riktigt snygg :) 
Jag märkte snabbt att  det fanns storlekar till alla. Även till mig som annars har lite svårt att hitta kläder i rätt storlek. På Dickmans fick jag plocka en av de mindre storlekarna för att det skulle sitta bra. Det är kul! 
När jag hade provat och bestämt mig tittade vi på klockan för första gången och insåg att vi tagit 2 timmar på oss att gå igenom bara tjejsidan! Galet... 
Men vi fortsatte tappert till killarnas sida. Simon hade större problem än mig för på killarnas sida var det nästan bara extra stora storlekar. Han hittade såklart mycket som passade men mycket var på tok för stort. 
Simon gick utanför sin comfortzone och provade och även köpte två linnen. Han har aldrig förr ens velat titta på linnen. Men i Turkiet insåg han att det kunde vara rätt skönt med linnen och slog till på två. De två har nu blivit väl använda! Kul med lite nytt tycker jag :D 
 
Jag hittade två otroligt fina klänningar! Klänningar är ett rent H*lvette för mig vanligtvis... Jag skulle behöva  två storlekar i Sverige... en för midjan och en för bysten. Midjan är för smal för bysten och när jag ska köpa klänningar är det antingen för stort i midjan eller för litet över brösten. Men klänningarna från Dickman kan jag nästan svära på är sydda för just mig! De sitter perfekt! När jag drog på den, när man är varm och svettig, kändes det som att den var alldeles för trång. Men när jag fick ner den över bysten och drock upp dragkedjan satt den perfekt! Simon valde en favorit och jag valde en annan. Jag ska se till att ta en bra bild nästan gång jag använder dem!
 
Ytterligare 2 timmar senare blev vi klara på killarnas sida. Nu var det bara skor, väskor och bälten kvar. Ingen av oss orkade med att prova skor, Simon hittade inget bra bälte och jag hade bara beslutsångest en liiiiten stund över ett par väskor men bestämde mig sedan för den jag tittade på först ;) Som det brukar vara. 
4,5 - 5 timmar senare var vi klara. Det trodde vi aldrig! Som tur var fanns det bilar utanför som körde folk allt efter som så vi slapp säga en tid när vi ville vara klara. För isf hade vi fått stressa som bara den! 
Det sista vi köpte innan vi lämnade Dickman var en magnet och ett paket med flera lådor Turkish Delight (som smakade skit) och sedan for vi hem! 
Vi åkte förbi en juvelbutik på vägen som Simon gärna hade velat gå in i. 
 
 
Jag hade tyckt att det var coolt men just då orkade ingen av oss och det låg lite för långt bort för att vi skulle orka åka tillbaka en annan dag. Vi såg den från bussen på vägen, det får räcka ;) 
 
Väl hemma var vi helt slut! Det blev ett snabbt dopp i poolen, en milkshake, kortspel och sedan klädde vi oss för att äta middag. Den här dagen var vi riktigt fina i våra nya kläder ^^ 
 
Dagen efter var  vår sista hela dag i Turkiet. Vi ville inget annat än att chilla på stranden och äta gott. Vi var så nöjda med våra aktiviteter att vi helst av allt bara ville andas in saltvattendoften och dricka en iskall cola. Så det var precis vad vi gjorde! Vi var så nöjda med vår resa att det kändes helt okej att åka tillbaka till Sverige.  Såklart vill man ju alltid stanna längre när man väl sitter där på sin sista dag. Men vi hade fått uppleva det vi ville och njutit av solen varenda dag att vi kände oss nöjda och klara. 
Dagen efter åkte vi ifrån hotellet vid kl 12 mitt på dagen. Vi åt lunch när vi kommit fram till flygplatsen (och gått igenom typ 10 säkerhetskontroller) handla på taxfreen och han precis fram till gaten och flög hem kl 16. Vi tyckte det var galet att vi skulle ha så lång tid på oss på flygplatsen, men det var så mycket folk att vi stod i kö den mesta utav tiden. Vi fick jaga efter ett bord vid lunchen och i taxfreen hade vi inte mer än 15 minuter. Det var tur att Turkietresor bokat in bussen som hämtade oss. Hade vi åkt själv hade vi aldrig åkt i så tidigt som vi gjorde och då hade vi missat flyget... 
Ännu ett tack till Turkietresor som planerar så bra! 
 
Hemma i Sverige blev vi hämtade av Simons mamma som skjutsade oss till min mamma där vi parkerat bilen under veckan. Vår parkering utanför är en allmän parkering som man bara får stå på i max 24 timmar. Då är det tur att mamma har en stor uppfart som man får låna! 
Klockan han bli runt 21 - 21.30 innan vi var hemma. Vi fick lov att köpa med oss mat hem. Väskorna ställde vi i sovrummet för att ta en annan dag ;) 

Vår resa var otrolig! Jag är så glad och stolt för att allt gick så bra och att vi hade det så bra! 
Tack Turkiet för underbart väder och en fantastisk upplevelse!