Framtidsplaner

Hej. 
 
Jag sitter just nu i en livssituation som är ganska stressig. 
Innan september i år måste jag och Simon lämna lägenheten som vi hyr i andra hand. Något som vi var helt förberedda på kunde hända.  Men detta gör att vi inte vet riktigt hur vi ska tänka när det gäller boende. 
Det är så att både Simon och jag har sökt plugg inför hösten i olika delar utav Sverige. Mitt förstahandsval är en dataspelslinje i Skövde. Simons första är också i Skövde. 
Detta gör att vi hoppas på att vi båda två kommer in så vi kan flytta till Skövde tillsammans. Men eftersom att vi inte vet om vi kommer in eller ej förrns den 9 juli så kan vi inte söka lägenheter precis hur vi vill i Uppsala. 
Kommer vi in i Skövde är det dumt att skriva nytt kontrakt på en lägenhet i Uppsala. Kommer vi inte in i Skövde måste vi hoppas på att det kommer en lägenhet som vi har råd med i Uppsala...
Ååh det är så jobbigt! 
Just nu söker jag alla lägenheter jag kan i Uppsala. Vi har fått en del inbjudningar till visningar. Dock har vi tackat nej till samtliga. De var (i våra plånböckers ögon) för dyra. Kommer vi in på något plugg blir det för stora utgifter med en dyr lägenhet. Kommer vi inte in på plugg har vi inget jobb och därför kan vi inte betala lägenheten alls... 
Ja ni hör ju det är en enda röra alltihop. Vår plan just nu är att vänta till den 9:e. Då kommer vi kunna bestämma ordentligt hur vi ska göra. Just nu sitter vi bara och gissar och gör upp planer för alla tänkbara situationer. 
Vi tackar verkligen för att vi fick ända till september på oss (Vi fick veta detta i början av maj). Annars hade situationen varit ännu mer kaotisk. 
Men så ser det ut. Typ. 
Jag hoppas verkligen på att vi kommer in på plugg. Vi tog båda två studenten 2013 och känner att det nu är dags för att gå vidare. 
Jag jobbar för tillfället på en förskola i Knivsta. Jag trivs otroligt bra men det är bara ett tillfälligt jobb. Turligt nog fick jag jobba som vikarie på schema från februari och t.o.m nästa vecka. Det har varit en räddare i nöden för mig och jag är så tacksam. Men nu har känner jag att jag har jobbat färdigt. Nästa steg är då att plugga vidare. 
Under  sommaren kommer Simon och jag tillsammans plugga en liten sommarkurs som heter Olympiska Gudar. Den kommer gå på halvfart och på distans. Alltså försvinner pengarproblemet under sommaren. Något som har varit ett stort stressmoment för mig. Men med bidrag och ett litet lån klarar vi oss till hösten! 
 
Det här inlägget blev väldigt suddigt. Det beror helt enkelt på att jag inte vet var jag kommer befinna mig eller göra på hösten. Jag vet inte vilken stad jag kommer bo i. Jag vet inte om jag kommer ha en lägenhet att bo i. Jag vet inte om  jag kommer plugga eller jobba/söka jobb. Jag vet inte mycket. 
Men om några veckor kommer mina frågeteckan att rätas ut!
 
Inför sommaren har jag inte mycket planerat. Vi kommer leva under en ganska tajt budget men jag hoppas på att vi kommer kunna åka iväg med våra vänner. Vi har pratat om en del saker som vi skulle vilja göra, just nu vill vi åka till Liseberg en helg. 
Vi får se hur det blir. 
 
Trevlig sommar allihopa. 
Om en vecka tar jag sommarlov!
 
 
Jenny

Håller tummarna för att ni kommer in i Skövde båda två. Där pluggade och bodde jag hösten 2006. Det är en fin stad.

emma

Hej!Just i den situationen var jag också i för några år sedan. Men allt löser sig på det ena eller andra sättet!Alltid!!Lycka till

Marie

Lycka till nu med allting! det löser sig, ska du se!

Anonym

Sök alla lägenheter du kan i Uppsala. Så som bostadssituationen ser ut så är det inga problem att hyra ut en lägenhet i andra hand om ni kommer in i Skövde.

Gällande bostadssituationen i Skövde så är inte den heller särskilt enkel. Står ni inte i alla tänkbara bostadsköer så se till att göra det omedelbums (kolla skövde kommuns hemsida samt googla efter hyresvärdar). Det skadar inte heller att säkra upp med att köa i närliggande orter som Skara mm också för att vara på den säkra sidan. Kommer du/ni in kan ni alltid busspendla 20 min från Tex Skara till högskolan om det skiter sig med bostad i Skövde. Det är förbaskat trist att komma in på en utbildning och sen inte kunna börja plugga bara för att man inte får bostad.

Sista tipset, kommer du in men inte hittar någonstans att bo. Utred möjligheten att gå på uppropet och tacka ja till din plats men sen ta studieuppehåll till nästa år. På så sätt borde du behålla din plats på utbildningen och har ett år på dig att hitta lägenhet.

Marre

Hej! Sökte på kursen Olympiska gudar…

Och fann dig på google listan!

Då tänkte jag att det bara vore kul och bolla med någon som också läser kursen (kommit in så sent som igår och är i efterkälken men man kan alltid tänka konstruktivt och se lösningar;)!

Du får jättegärna delge information om du vill via min mail! vore kul!
Grym blogg förresten!
Väl mött,

Marre, medkompanjon , kursen Olympiska gudar

Ida

Hoppas verkligen att ni båda kommer in på de utbildningar ni sökt. Önskar er lycka till med allt, det brukar alltid lösa sig till slut.