En vanlig dag hemma hos oss - Våra rutiner

Hej! 
 
Det här med rutiner har aldrig varit min grej. När allt rullar på lika samma varje dag mår jag som bäst så man borde ju tycka att jag gillar rutiner. Men nej det har "bara blivit" när jag haft rutiner i mitt egna liv. 
När Jack kom var rutiner inte ens att tala om, man kan inte lära en liten bebis när det är dags att äta och när det inte är dags ;) Jag fick höra från några äldre släktingar att förr matade man de nyfödda barnen typ var tredje timme (!!) Var de hungriga innan "sin tid" fick de skrika. Jag ryser. De tyckte alltså att Jack åt ofta som ammades med 1-2 timmars mellanrum när han var ett par månader gammal. 
Nu är Jack 9 månader och ammas ingenting. Och i och med det lärde han sig att sova hela nätter och rutinerna kickade in!
 
Såhär kan det se ut en vanlig dag hemma hos oss: 
 
6.30 - 7.00 : Jack vaknar. Han är aldrig, och då menar jag aldrig, ledsen på morgonen. Man vaknar av att han ligger och pratar eller pruttar med munnen. Ibland tar han fart med benen och slår de hårt i madrassen för att få våran uppmärksamhet. Så fort jag eller Simon tittar åt hans håll börjar han vifta entusiastiskt med armarna och skrattar ❤ Tänk att ha hans morgonhumör. 
 
7.00-8.00: Äter vi frukost. En stor portion gröt äter han. 
 
9.00: Sovstund. Jack sover runt 1 1/2 - 2 h. 
 
11.00:  Vaknar Jack innan kl 11 får han mellis. En frukt eller puré eller macka med smör och leverpastej. Vaknar han kl 11 eller senare får han lunch. Jag och Simon har börjat göra egen mat till Jack som vi ger till lunch. Det har varit kycklinggryta, potatismos och falukorv, chili con carne med ris (obs. ej stark). 
 
 
13.00: Andra sovstunden. Har Jack ätit väldigt tidig lunch får han mellis igen innan han somnar. Den här sovstunden sover han minst 45 min. Ibland över en timme. 
 
14.00-15.00 (16.00): Ungefär här äter han mellis igen. Det beror såklart helt på när han åt tidigare på dagen. Ibland hinner han äta både kl 14 och 16. Ibland bara en gång under den tiden. 
 
18.00: Vid den här tiden är Jack riktigt trött. Här är det ofta extra gnälligt och man kan nästan ställa klockan efter honom ;) Nu byter vi om på Jack och ger honom en flaska välling. Han har legat i vår säng och ätit intill mig eller Simon men igår åt han sin välling i sin egna säng medan jag låg bredvid i vår säng. (Det har varit omöjligt att ligga i sin egna säng tidigare nämligen ;) ) 
När han ätit färdigt får han sin napp och filt och vi säger godnatt och går ut. Jack somnar då av sig själv.  
 
18.30-19.00: Jack somnar för natten och sover ända till morgonen. Det händer såklart att han vaknar under natten en eller ett par gånger. Men oftast sover han utan att vakna. 
 
Alla tider är extremt ungefärliga. Det egentliga tiden som vi försöker hålla är Jacks sovtider. Just nu funkar det superbra för oss. Jag vill också bara påpeka att Jack äter extremt långsamt... Det tar honom ibland en halvtimme att äta en hel portion och därför kan det se ut som att det är väldigt långt mellan varje måltid när man skriver det såhär. ^^
 
Emellan alla dessa tider så övar vi en massa på att gå och krypa. Jack kryper fortfarande inte men älskar att gå. Han kan ju inte gå själv men är jätteduktig om han får hålla nån i händerna. Vi går också promenader, gungar i lekparken, busar och river ner allt som går att riva ner på golvet ;) När Jack är nöjd och glad brukar jag ta tvätten, disken eller plocka saker hemma. 
 
Såhär kan alltså en typisk dag se ut hemma hos oss just nu. Vi har haft det såhär i ungefär en månads tid och om ännu en månad ser det säkert annorlunda ut igen ;) 
 
 
barn - familj - rutiner - vardag
Jenny

Vilken drömunge!! 😍 Kan inte förstå att det faktiskt finns barn som sover så bra! Njut!!! Jag börjar tvivla på att min unge någonsin kommer sova hela nätter, hon är ett och ett halvt år nu. Verkar som väldigt bra och sköna rutiner 😊 Härligt att han uppskattar riktig mat också! Du kanske har skrivit om det förut men har ni tänkt att han ska börja på föris och när isåfall? Min ska börja till hösten, såå nervös..

Svar: Jag veeet vi njuter till fullo! :D Hahah ååh men det kommer ska du se!
Nej jag har nog inte skrivit om våra tankar om förskola för vi är inte helt säkra än, men vi har ställt honom i kö så får vi ta ett beslut när det är dags ^^
Janelle