Jack går inte upp i vikt som han ska

Haha alltså den här jäkla låten? Varför får vi inte ut den ur huvudet? 
Jag och Simon lyssnade på den populära Baby Shark låten. Vi lyssnade på den en gång och har haft den på hjärnan i flera dagar. Så fort vi ska sjunga eller nynna något så börjar vi med do do dododododo... Den är ju bra och så men efter ett par dagar blir man rätt less haha.
 
Vi var med Jack till BCV i tisdags för vägning, mätning och andra dosen vaccination. Jag tycker det är så jobbigt men Jack tar det jättebra. Han blir såklart lite ledsen men absolut inte förtvivlad och han är enkel att trösta. Den här gången fick Jack sitta hos Simon när han fick sprutorna.
Jack går inte upp i vikt som förväntat. På en månad har han gått upp 300 gram (!!) bara och vår disktriktssköterska tycker att vi kan öka mängden gröt som vi provat att ge honom. Tidigare har han fått nån sked för att få prova men nu måste han öka i vikt för att inte komma under den förväntade kurvan. Jack mår bra och visar ingenting som är oroväckande som tur är :) Vi är därför inte oroliga.
Jack fick feber efter vaccinet såklart men jag tycker ändå att han har hållit humöret uppe. Lite extra gnällig såklart. 
Nu har vi då tänkt att ge honom gröt en gång om dagen och se om det räcker. Jag vill fortfarande amma honom och man ska ju vara försiktig med hur mycket man ger de små liven. Vår sköterska sa att vi ska ge "lite mer" så vi börjar med lite och ser om en månad om det har hjälpt :) 

Har ni tips på hur ni har gjort för att få era barn att gå upp i vikt men samtidigt ammas får ni gärna skriva en kommentar.
 
 
 
BVC - bebis - familj - vaccination - vikt
Sandra

Skulle tro ni kommit till den sk amningspuckeln. Helammande barn växer så det knakar tills runt 3-5 månaders ålder då stannar de av lite och byter kurva.
Så jag skulle säga sitt lugnt i båten och amma fortsatt så minsta signal så kommer det rätta till sig. Puckeln beror delvis på att bebisen har börjat förbruka med energi då den börjar röra på sig och mjölkproduktionen har inte riktigt hängt med.
Så länge han äter, bajsar, kissar och mår bra så är det ingen fara.

Malin

Vi fick tips om att tillsätta lite (typ max 1 tsk) rapsolja (just RAPS för att den är smaklös) i måltiderna till vår dotter när hon gick upp dåligt när hon var liten. Behövdes i ca 2 veckor sen såg vi att hon ” tjockade” på sig så då slutade vi och sen dess har det inte varit några problem. Nu är hon snart 5 :)

Malin

Vi fick tips om att tillsätta lite (typ max 1 tsk) rapsolja (just RAPS för att den är smaklös) i måltiderna till vår dotter när hon gick upp dåligt när hon var liten. Behövdes i ca 2 veckor sen såg vi att hon ” tjockade” på sig så då slutade vi och sen dess har det inte varit några problem. Nu är hon snart 5 :)

Jenny

Håller med Malin, prova tillsätta lite rapsolja i gröten 😊 Det mättar bra.
Skönt att ni inte oroar er, det behöver ni ju inte heller. Han ser ju högst välmående ut och så fin ❤
Min dotter har aldrig varit stor i maten och ökar i vikt ganska långsamt men mår bra ändå 🙂 Har fortfarande 74 i kläder trots att hon är över året så ganska liten för sin ålder

Anonym

Vår dotter har alltid varit liten (2.3 kg vid födseln och 9060 g vid 18 månader), hon har ökat allt från 40 g till 150 g på en månad och ingen, varken Bvc eller läkare har varit oroliga. Så länge de inte går ned eller verkar må dåligt så har de sagt vi ska slappna av. Rapsolja är bra, hjälper dessutom till om de är lite hårda i magen. Vår dotter vägrade gröt fram tills hon var 7-8 månader (envisa unge 😍), men då var det jättejobbigt eftersom hon ökade så lite och var så liten jämfört med andra barn. Försök att fortsätta att inte känna er stressade och haka upp er på viktkurvan, nästa gång kan han tagit igen det med råge. Och vår dotter har fortfarande stl 74 och hon blev 18 månader idag, liten och nätt, snabb som en vessla.

Beata

Hej!
Exakt så var det med vår femma. Jag ammade ammade och ammade. Kändes som jag inte gjorde annat vid samma tidpunkt. Så söt kille ni har.
Med vänlig hälsning
Beata

Pernilla Andersson

Min son gick inte heller upp,men för min del var det att han fick inte i sig tillräckligt med bröst mjölk,han sög lite men hade inte tålamod att suga längre för att att få i sig mer..
Så antingen fick jag sitta pch verkligen få han att amma mer inte ge upp eller ge han ersättning.

Jag satt i 2 timmar sen fick han kläm på det. Sen skulle jag typ låta han suga 15 min på ena bröstet och sen 15 på andra..

Men jag ammade bara.

Sofie

Det är nog bara väldigt olika från barn till barn min första son vägde bara 1485gram när han föddes. Jag helammade till 6 månader och sen började vi introducera mat. Vid 1 års ålder var han betydligt större än jämnåriga. Hans syskon var större när dom föddes men betydligt mindre vid 1 års ålder.

Anonym

En klick Saltfritt smör i gröten är smaskens!

Ellen

Tycker man inte ska stirra sig blint på kurvan heller. Så länge barnet äter, mår bra så tycker jag det inte är större oroligheter. Vissa barn är över kurvan, vissa barn är under. Som sagt, mår barnet bra, äter något, inte rasar i vikt så får man ge det lite tid. Alla barn är olika liksom

Anonym

Jag Har inte brytt mig så mycket om hur mycket barnen ökar i vikt. Och man kan faktiskt byta kurva utan att det är ngt konstigt.