Det är så mysigt med barn

Första dagen på en såkallad "nattvecka" här hemma. Simon jobbar natt måndag till fredag och kommer vara borta mellan 22-08 och sover sen mellan 08-14/15. Att vara ensam med en liten på dagarna är ju inga problem och får vi en bra natt med mycket sömn, som det oftast är, så är det heller inga problem. Men vetskapen om att man är själv hela natten och större delen av dagen blir man aningens nervös över. Stor eloge till alla ensamstående! 
Men det ska nog gå bra. Simon frågade mig igår hur jag inte kunde vara trött när han var helt slut och jag sa att jag låtsades att jag var pigg och då hänger kroppen med, och så hjälper det att inte slöa framför tv:n eller datorn när man får chansen utan man gör något. Det funkar såklart inte för alla, allra minst min kille (hehe) men för mig funkar det superbra!
Dessvärre är ju att eftersom att det är sportlov så är tydligen många öppna förskolor stängda. Min plan var istället att hänga med familjen som är lediga men då passar dem på att vara sjuka istället... :( Så typiskt.  Så är det alltid där hemma, stackarna ❤ 
På onsdag ska jag i alla fall komma iväg på mamma träning tillsammans med Jack och så får jag komma iväg på promenader istället. Jag skulle ut en sväng idag men vinden ven och det såg så himla trist ut så jag struntade i det. 
Jag och Jack hade det mysigt inomhus som ni kan se på bilden nedan!
 
 
Eventuellt ska jag träffa ett gäng mammor, som också födde barn i augusti, i veckan. Vi har försökt få till en träff ett tag och insett att det helt klart är lättare sagt än gjort ;)
 
Jack är inne i en fas nu och har haft två riktigt dryga dagar. Han är sån i sina faser. Vi märker ingenting till en början, sen rasar helvettet ihop i ungefär två dagar för att sen bli jättebra. Sen kan det komma nån dag till då han surnar till för att sen vända igen. 
 
 
För ett tag sen, ja det var nog länge sen faktiskt, så fick jag ett tips om att använda appen Baby Tracker för att hålla koll på alla olika tider med matning, sovstunder och blöjbyten. Det kändes som att jag inte skulle använda den så mycket för jag tyckte ändå att jag hade rätt bra koll. Men alltså WOW. Vi använder den dygnet runt! Fasen så skönt det är att slippa tänka på hur länge sen det var man matade eller hur länge han sovit. Man bara tittar i appen så inser man att det visst gått två timmar, och inte typ 20 min, sen han sist åt och det är säkert därför han börjar bli grinig. Speciellt nu när vi ska börja introducera mat vid 6 månader. Jag har hört att barn kan bli hårda i magen och då är det suveränt att man enkelt kan se i sin lilla app hur många dagar sedan han senast bajsade. 
(null)
Ungefär såhär kan det se ut under ett dygn 👍 
Jag har så mycket plats för annan information i mitt huvud just nu! Tusen tack för tipset :D
 
Ha en fin vecka!

barn - familj - vardag