Fars dag - inte en självklarhet för alla att fira

Hej!

Idag är det fars dag. Lite märkligt att fira det tillsammans med Simon faktiskt ^^ Vi firade lite grann nu på eftermiddagen med att baka tillsammans. Sen surade Jack till och har skrikit en del. Vi tror att han antingen har ont i magen eller att han är tidig och redan nu har gått in i nästa utvecklingsfas. Det står i min app att det är en vecka kvar tills hans går in i nästa fas men nog fasen är det väl inte så exakt? Barnen utvecklas ju så olika? Om den fasen står det att de kan bli extra ledsna och kräva mer närhet samt sova mindre. Jack har idag sovit väldigt korta stunder och velat vara hos mig eller Simon hela tiden. Lilla gubben då ❤
 
 
 
Innan vi firade Simon var jag iväg på en skrivträff på ett café på stan. Jag skriver NaNoWriMo (klicka på länken för att läsa om det)  i år, tror det är mitt 7:e år som jag skriver, och i år har min fina vän fått någon slags titel som går ut på att hon hjälper deltagare i vår region att fortsätta kämpa med sitt skrivande. Jag är inte helt insatt på exakt vad hennes roll går ut på men hon har bland annat skapat skrivträffar som man kan komma till. Det är precis vad det låter som; man träffas och skriver tillsammans. Det var supermysigt och roligt att få träffa andra som skriver. Tidigare år har jag känt mig som den enda människan i världen som skriver och bara hört av mig till min vän dårå för att kolla hur det går. I år är jag lite duktigare som faktiskt pratar med andra samt tar del av och hjälper till att peppa :D Jag älskar ju att skriva och november är en månad man längtar efter hela året! 
 
 
 
Jag funderade länge på om jag över huvud taget skulle gå iväg. Träffen höll på i 4 timmar och så länge har jag aldrig varit borta från Jack. Men Simon fattade inte alls vad problemet var, klart jag skulle åka iväg. Bara jag såg till att jag pumpade bröstmjölk så det skulle räcka ;) 
Så jag åkte iväg och kom hem till två nöjda killar som mös i soffan ❤ Jack hade inte ens märkt att jag var borta. Han kunde inte bry sig mindre när jag kom och pussade och ville mysa, haha! 
 
 
Det är också lite märkligt att fira fars dag igen. Det var flera år sedan jag sist gjorde det. I min familj har vi inte firat far eller mors dag speciellt mycket. Kanske fikat lite, de yngre barnen har gett presenter som de själva har gjort och själv har man sagt att man kan ordna med maten och disken eller städa eller så. Men man har ändå alltid vetat om att det är en mer speciell dag och att man ska fira sin förälder. Nu vet jag inte vilka av er som läser här som har koll på min mamma också (jag antar de flesta) men ni som läser där och har gjort under ett långt tag vet då att min pappa lämnade hela familjen en natt och kom aldrig tillbaka. Han flyttade in till sin andra tjej som han träffat bakom min mammas rygg och har sen februari 2013 mer eller mindre lagt mig och mina syskon åt sidan. Att han inte pratar med min mamma är ju en sak. Men mig och mina syskon är väldigt illa att han inte försöker hålla kontakten med. Han träffar mina yngre syskon lite då och då, nån eller några dagar i månaden. Men första året träffade han inte nån av oss. Mig smsade han kanske en eller två gånger samma år han drog och sen skriver han två sms om året till mig; Grattis och God Jul
Han har aldrig försökt ringa eller på något annat sätt ta kontakt med mig för att berätta vad som hände, varför det hände och vad som ska hända härnäst. Han stack och förväntade sig att jag skulle bibehålla den lilla kontakt vi hade sen innan. Eller så här, han har sagt (till vem vet jag inte men tror det är inför någon slags jury eller inför advokater när mamma varit med) att jag har "klippt kontakten" med honom. Det gjorde jag när jag inte svarade på de där få smsen jag fick det första året. Jag kan erkänna att jag valde att "klippa kontakten" med honom, för jag var 19 år och förbannad. Jag gick sista året i gymnasiet, kämpade med plugget och betygen. Skrev prov varje vecka. Hade en student som skulle planeras. Hade problem med ett ex och hade precis träffat Simon som jag var upp över öronen förälskad i. Mitt i all stress och press försvann min pappa ur bilden och mamma lämnades ensam med 9 barn förvirrad och förkrossad, såklart. Oavsett hur tufft han tyckte att det var har han ingen rätt att skylla på sitt barn för att den "klipper bandet." Det är hans uppgift som pappa att inte låta mig "klippa bandet".
Idag lever jag med vetskapen om att min såkallade pappa lever ett nytt liv med en ny tjej och ett barn. Jag känner knappt igen honom på bilder och det är som att jag aldrig ens känt honom. Det känns främmande att kalla honom pappa. 
Jag har alltså ända sedan han drog varit förbannad en sådan här dag och strukit över orden "fars dag" i kalendern så jag inte ska se det.
I år har jag istället ringat in det. I år har jag fått tillbaka glädjen i ordet "pappa." 
Att min egen pappa är ett pucko är inget som gör mig orolig för att Simon ska bli något annat än en fantastisk pappa. 
 
Jag tror inte att jag har pratat om det här i min blogg tidigare men som jag nämnde högre upp så tror jag att de flesta av er som läser hos mig redan vet om det här. Det kändes nästan fel att skriva ett glatt och positivt inlägg om fars dag när det faktiskt inte har varit en självklarhet för mig att fira det. Jag kommer ihåg att min mamma berättade att hon hade fått förvarna nån utav mina syskons lärare i skolan inför fars dag att pappa hade lämnat oss samma år och att det var väldigt känsligt för dem. För mig har det alltid varit lite extra jobbigt just den här dagen. Det är omöjligt att undvika alla grattis hälsningar på internet och se alla andra ha en sådan fantastisk relation med sin pappa. Idag vet jag inte hur jag skulle reagera om han bestämde sig för att han ville ta upp kontakten igen. Mest troligt skulle det vara svinjobbigt att gräva i alla gamla och djupa sår han lämnat efter sig. Jag själv känner idag att jag inte har något intresse av att återfå kontakten med honom. 
Jag förstår att det är svårt att förstå hur man inte skulle vilja skapa en kontakt med sin pappa igen. Men det ni vet är en sådan liten del av hela historien och alla känslor. Det är så mycket som hör till att det är omöjligt för en utomstående att förstå hur det känns om man inte själv varit med om exakt samma sak. 
Såhär känner jag och jag ber om att ni accepterar hur jag känner. Ni behöver inte hålla med mig eller ens förstå mig. Men kommentera gärna inte negativa saker om ämnet eller hur jag borde känna. 
 
Oj, det var verkligen inte meningen att det skulle bli så djupt och deppigt. Jag har haft en jättefin dag tillsammans med min lilla familj och Simon förtjänar verkligen att bli firad för han är världens bästa pappa till Jack! Och fast att det tidigare år har varit jobbigt för mig under fars dag så har det inte påverkat mig i år. Jag har varit glad och fylld av kärlek.  
Men livet är inte alltid på topp och alla bär på olika bagage. För mig är det tyngden av att bli lämnad av sin förälder. 
 
familj - farsdag - fira - lämnad - seriöst
Malin

❤️❤️

Carita

<3 <3

H

Själv har jag ingen pappa, eller han finns båda mina föräldrar finns men jag har ingen kontakt med dem pga dem. Så jag förstår känslan av att inte vilja ha kontakt. Och som citat så fint säger ” Dna doesn’t make a family, love does”. Kram, O ja kollade på programmet ni va med i för några år sen så kul jag hittade din blogg nu!

Svar: Ja precis så är det verkligen!
Jättekul att du har hittat hit, du är så välkommen ^^
Janelle

Cecilia

❤❤❤

Jane

❤❤

Sofie

Har inte heller någon kontakt med min pappa. Han ringde när jag fyllde 18år, sa till mig att jag var lika jävla omogen som min morsa då jag förklarade för honom att han inte alls hade att göra med vad jag skulle hitta på den kvällen. Så avslutade han med att jag kunde ringa upp den dagen jag mognat. Såhär 10år senare, en lärarutbildning, tvö kids, sambo, hus mm. Har jag fortfarande inte blivit mer mogen. Precis som du tycker jag det är hans uppgift som sk. förälder att försöka upprätta någon kontakt. Svårt då sist jag träffade honom var då jag konfirmerades som 14åring och han dök upp oinbjuden.

Anonym

Känner igen mycket i det du skriver. Har inte gått igenom detsamma som du men något liknande. Min pappa gick ut en natt och kom aldrig tillbaka. Dock så lämnade han inte bara sin familj utan livet på jorden med. Så Fars dag har för mig också varit tufft. Men är så glad att läsa att du också lyckats få denna dag till något positivt. Vi får fira våra barns pappor och glädjas med dem <3

Svar: Men fy så hemskt. Styrkekramar till dig och din familj <3
Janelle

GC

❤️

Sara

Blir så jävla arg så jag kokar! Din "pappa" är fan inte värd att ha någon kontakt med dig❤️ Du är så fantastisk, och stark! Glöm aldrig det!!!

Svar: Tack så mycket! Det värmer <3
Janelle

Agneta

Hej Janelle,vilket fint namn du har. Jag läser din mammas blogg ,och har följt er sen familjen annorlundatiden. Det som är så oförståeligt med din pappa är att han ser så vanlig och 'normal' ut. Många skiljer sig , men man är väl förälder livet ut. Hur kan han sova gott om nätterna när han har barn som behöver en närvarande far.Min analys är att han är konflikträdd.Han klarade inte av att facea din mamma ,utan bara drog. Ledsam historia ,men jag hoppas med hela mitt hjärta att ni får ett bra liv.Men visst får man sörja en pappa,även om han inte är död. Kram på er.

Svar: Tack så mycket. Jag kan inte annat än hålla med dig. Vi tror också att han inte vågar stå för det han har gjort.
Janelle

Hanna

Så jättebra skrivet! Kramar🍀💞

Yasmine

Jag har en pappa som jag pratar med ibland, men han är verkligen inte närvarande. Firar inte heller fars dag (inte mors dag heller, men det är för att mamma inte tycker om det)! Det är föräldrars ansvar att hålla kontakten, inte barnens!

R

Jag längtar efter den dag då min "pappa" dör. Att han är fri att röra sig i samhället är ett bevis på att rättsystemet inte fungerar. Jag får kommentarer från människor som vet vad han gjort mot mig att jag måste (?) förlåta honom... de personerna har jag brutit kontakten med. Jag är inte skyldig honom någonting, jag måste ingenting. Man är inte skyldig att tycka om eller älska sina föräldrar. Att bryta kontakten är det bästa jag någonsin gjort, för mig. Så jag förstår dig. Medan vissa kan bryta kontakten och vara nöjda med det, längtar jag tills jag kan dansa på min "pappas" grav. Jag får endast känslan av att vilja kräkas på farsdag.

Svar: Oj det låter riktigt allvarligt. Bra för din skull att ni inte längre har kontakt! Jag fick också höra att jag någon gång i framtiden behövde förlåta honom för att själv kunna gå vidare. Så löjligt, hur ska man kunna förlåta någon som inte ber om ursäkt från början?
Janelle

Anette

Många varma kramar till dig Janelle <3. Fastän jag inte själv varit med om nåt liknande förstår jag att du är förbannad och inte intresserad av att hålla kontakt med din s.k. far. Det hade varit hans uppgift att försöka förklara något till dig och dina syskon. Det är inte din uppgift alls! Älskar man varandra vill man försöka hålla kontakten. Jag tror också han är konflikträdd. Jag har dock noll förståelse för att man som förälder väljer att inte ha kontakt till sina barn. Du hade ju också behövt massor med stöd där när han stack! Likaså dina syskon. Dina småsyskon har ju tur som har en super mamma och så fina syskon som du och ni alla är <3

Svar: Tack så för dina fina ord. Känns så bra när andra förstår så väl!
Janelle

Introvertinnan - En högkänslig introverts bekännelser

Först och främst - kul att du skriver! Och tack för tipset om NaNoWriMo - låter som en kul grej! Och du är inte ensam om att skriva, här har du en till. Men förstår din känsla.. Jag är den enda i min umgängeskrets som skriver och verkligen älskar att skapa i ord.

Och vad fint att du öppnar upp dig gällande din förälder. Det är vanligt, att ha komplicerade relationer till sina föräldrar. Jag har själv sagt upp kontakten med min biologiska mamma, och min pappa var inte närvarande. Idag är jag och min pappa vänner, men mer vänner är dotter och far. Jag har aldrig känt att jag haft föräldrar, varken mamma eller pappa. Och jag har funnit mig i det. Jag längtar dock till att själv få bli mamma. Längtar till att ha en relation till det ordet - mamma - som är positivt. Och likaså pappa. Jag ser fram emot att få se min partner få bli pappa.

Jag är inte mycket för att fira, men jag tror att när vi blir föräldrar, så kommer vi att fira både mors- och fars dag. Men det återstår att se! Fars- och morsskap ska firas varje dag. Det är en gåva, som tyvärr inte alla förtjänar. Finns så många som inte är lämpade att vara föräldrar. Men det är som det är. Man har makten att välja hur man vill ta det - och jag har valt att ta lärdom och lyfta de fantastiska styrkor jag fått med mig av den jag formats till, jag är tacksam för alla erfarenheter jag fått med allt. Och får själv försöka bli en bättre förälder en dag.

Ha en fin söndag!

COUNTRYGIRL and HOUSEWIFE

Vad stark du är som kan och vågar skriva om detta! Och vilken fin blogg du har.

/V

http://fondofhome.blogg.se - från kråkbo till husdröm

Stina

Du resonerar smart, moget och klokt som en mycket fin vuxen kvinna som han inte förtjänar att kalla sin dotter. Naturligtvis är det ett vuxenansvar att hantera ilskna hos sin 19-åriga dotter och kämpa för hennes vilja och tillit att hålla kontakten. Inget i detta är din skuld, du var tonåring och han den vuxna, kraven ska ligga på honom.
Lycka till med er underbart söta son som ni kommer ge en underbart uppväxt. Kram

Marie

Så fint och bra skrivet!