Åka buss med barnvagn

Hej!
 
Igår åkte jag buss för första gången med Jack! Gah jag var så nervös! Inte bra heller att Jack var supergrinig innan vi åkte och skrek rakt ut. Jag skyndade mig som tusan och rusade ut ur lägenheten och ungen somnar så fort vi kommer ut genom porten, skönt! 
Anledningen till bussresan var för att jag skulle fika tillsammans med min familj på stan. Vi hade bestämt att ses kl 14 och jag är så nöjd som kom iväg och hann med bussen som tog mig fram i tid. Något jag har lärt mig med små barn är att allt tar extra lång tid och att då hinna med rätt buss är inte en självklarhet ;) Att jag var nervös innan var helt i onödan för Jack sov så gott hela vägen och även en lång stund in på fikastunden. 
 
 
Vi fikade på Sandys här i Uppsala som min syster Patricia jobbar på. Jag har fikat där en gång tidigare och det är ett väldigt mysigt litet ställe med väldigt gott fika. 
Vi blev ett rejält gäng som satt där ett par timmar och snackade. 
 
 
Markus, jag, Lovelia, mamma, Petra, Corrinda och Jamie. 
 
När Jack vaknade fick han sitt hos sin mormor en stund men blev ganska snabbt sur och hungrig. Han är inne i utvecklingsfas 3 och det är den värsta hittills. Han sover dåligt, är gnällig nästan hela tiden, skriker och äter sämre. Precis som det ska vara i utvecklingsfas 3 tydligen så det är ju bra, antar jag. Värre är det för hans föräldrar som vaknar varje timme mellan klockan 02 och ja resten utav dygnet fram tills han somnar vid 22-23 nånting... Ja jag har sagt hela tiden att vi samlat krafter från de nätter han sover hela natten till just dessa dagar! Idag tog jag 2 powernaps innan klockan 12 för att jag var så trött. Det har bara varit såhär de senaste 2 nätterna så jag ska ju inte klaga för mycket. Vet att folk kan ha det såhär varje natt i flera år. 
 
I all fall så fick han lite bröstmjölk på flaska och var nöjd en liten stund. Sen ville han ha mer mat efter en stund men krånglade bara en massa efter någon minut och kräktes sen ner oss båda två. 
 
 
När det väl var dags att åka hem igen blev jag tvungen att rusa ut från caféet för att vagnen skulle röra sig, Jack talade tydligt om att han inte tyckte om att den stod stilla ;) När vi väl kom ut blev han tyst och låg först och kikade en stund men somnade väldigt fort.  
 
 
Fasen så kallt det var när vi åkte hem. Det blåste mycket och kylan trängde sig in överallt. Om jag hade kunnat hade jag krupit ner hos Jack som var så varm och go i vagnen ❤
Bussen kom efter 5 minuter men dessvärre var den full! Alla vagnplatser var  upptagna av andra vagnar så jag och en annan mamma kunde inte kliva på bussen. Chauffören sa något om att han skulle kalla på en extrabuss men någon sådan kom aldrig. En kvart senare kom nästa buss men även den var full... Vid det här tillfället funderade jag på vad fasen jag skulle göra för att ta mig hem? Att gå är ett alternativ men det är riktigt långt och skulle säkert ta mig 45 minuter. Dessutom hoppades jag ju på att det skulle komma en extrabuss som skulle plocka upp just mig och min vagn... så dumt nu i efterhand. Men man vill ju inte gärna gå iväg och missa chansen. Jag hade sån tur att Jack sov hela tiden!
Den tredje bussen hade tack och lov plats för oss och jag ville nästan gråta av lycka. Tills chauffören gasade iväg innan jag hunnit låsa vagnen!! KOM IGEN. Resten av resan var så jäkla hackig och ryckig att jag övervägde att kliva av och gå. 
Väl hemma vaknade Jack efter 5 minuter och var hungrig, grinig och totalt vägrade låta mig sitta ner.
Ja det blev med andra ord en riktigt seg kväll för mig och jag blev så glad när Simon kom hem från jobbet kl 19.30 och kunde börja med middagen samt avlasta mig. 
 
Att åka buss till stan får alltså högsta betyg. Men att åka buss hem senare på eftermiddagen gör jag aldrig igen. 
 
 
barnvagn - buss - familj - fika