Första Gravidångesten

Hejsan 
Jag har varit så lugn och fin under hela min graviditet hittills. Jag har tänkt att det är långt kvar och att vi inte behöver fixa med så mycket innan lillkillen är beräknad... Både jag och Simon har tänkt likadant. 
Men så idag ser jag i min gamla mens-app (ja gammal är den ju inte men den jag använde när jag hade mens) att det är 98 dagar kvar av graviditeten. Det är dock det enda appen visar. Så jag laddar ner en ny app med lite mer information. Preglife heter den och jag har kollat igenom den nu och tycker den är fantastiskt bra! Den visar i procent hur långt in i graviditeten jag är och har flera flikar med information för både mig som blivande mamma och min partner. Sen kom den där förbaskade checklistan... jag tänkte att jag skulle kunna bocka av hur mycket som helst på den men det visar sig att jag och Simon är 31% redo här hemma inför ankomsten av vår nya familjemedlem! 

(null)

Med andra ord har vi fixat lite kläder och barnvagn (som vi inte har fått hem än.) 
Enligt appen är det bra att ha runt 10 ombyten till ungen. Vi har två i minsta storleken! Vi har fler kläder, men de är i större storlekar än för ett nyfött barn. 
Tydligen är jag i gravidmånad 7 också. Jag satt i mitt lugna ro och gissade på 5 eller 6. 
Jag har helt klart överdrivit hur lång tid en graviditet tar. Jag tror jag har lika lång tid kvar som jag har varit gravid men hälften av graviditeten var för flera veckor sedan! Vad är det för märklig bubbla jag har levt i egentligen? 
Vi har sagt att vi ska ner på stan och shoppa på lördag och då får vi se till att skaffa mer kläder och annat småfix. Säng till bebisen står hos mamma. Allt annat måste planeras så vi hinner med allt! För tänk så kommer ungen tidigare än planerat! 
Nää tack och lov för den där checklistan alltså. Man har visst inte så bra koll som man tror! 
bebis - gravid - v.27 - ångest
Mamma😘

Men hallå!!! Jag har ju shitloads av bebiskläder!! Fina :) Bara att kolla igenom innan ni köper nytt. Sängkläder, filtar badbalja, babysitter ... allt finns:)
Och ja, jag fattar att ni vill ha nytt iaf delvis :)

Svar: Ta fram allt så kommer vi och tittar på fredag!!
Janelle

Norrländskan

Känner igen mig i de du skriver. Var samma för mig helt plötsligt var de jätte nära. Jag har BF om 15 dagar och känner mig relativt "klar". Mitt barn kommer som sagt väldigt snart och har inte köpt så mkt kläder i minsta storlekarna, tänkte avvakta tills han kommer så man vet vilken storlek han hör hemma i. Har tillgång till tvättmaskin dygnet runt så krisar de så får maskinen snurra även under natten. Lycka till mer er graviditet och stressa inte i onödan. Man kan alltid komplettera med kläder när barnet väl har kommit :)

Svar: Vad skönt att du känner dig relativt färdig inför barnets ankomst! Vad avis jag blir på dig att du har så snart kvar <3 Ja jag oroar mig såklart i onödan, det gäller ju bara att börja ta tag i saker så går det fort. Lycka till med den nya lilla bebisen och tack för din kommentar!
Janelle

Sandra.P

Jag känner ingen lite i det du skriver. Jag är också gravid och är i 17(16+0). Just nu känns det som om jag har all tid i världen, men jag tror jag kommer vara super stressad när det börjar närma sig. Men jag tror att man inte ska stressa för mycket.

Vi får se hur stressad jag blir angående vagnen, vi fick veta när vi var i Karlstad och kollade på barnvagn att Emmaljunga har stängt hela Juli, och börjar inte bygga ihop barnvagnen i augusti och då vet man inte om man får hem barnvagnen i tid. Men man får lösa det om inte annat =) Den första tiden kanske man inte går ut så mycket. Men oroa dig inte, försök göra en lista på saker ni behöver =)

Svar: Vad kul med graviditeten! Ja precis vi hörde samma sak om vagnen och fick bestämma oss väldigt fort så vi hann beställa en. Men det är som du säger, man får lösa allt man inte hinner :)
Ja en lista var en bra idé! Jag har ju appen med checklistan men det finns saker utöver det som jag gärna skulle vilja hinna med också.
Tack för din kommentar och lycka till med resten av graviditeten!
Janelle

Sandra

Hälften av vad som står i listan är oftast inte ens använt när bebis är 6 månader.
Blöjor går det åt mer än vad man räknat med så det är ett tips att bunkra upp med.
Kläder kan man även önska att det tas med när bebis är född.

Sen finns det alltid att köpa när bebis är född.

Svar: Oj tror du inte? Ja det är ju inte helt lätt att veta inför första bebisen, men det stämmer säkert som du säger! Men jag vill hellre ha för mycket än för lite ^^ Ja det är klart att allt går att införskaffa fast bebisen har kommit. Det är dumt att stressa över det.
Tack för din kommentar!
Janelle

Lisa från Skåne

Vad roligt att din mamma har kvar kläder efter er barn. Mina barnbarn har åkt hem från bb i samma kläder som deras mamma gjorde.
Köp inte för mycket i dem små storlekarna 50-56 barnen växer från det snabbt, beror så klart på hur stora dem är när dem födds. Lycka till!

Norrländskan

Vad sjukt att mitt förra inlägg länkade till något helt annat ställe. Skrämmande internet är ibland. Tänkte jag måste skriva igen just av den anledningen då jag inte vill framstå som någon annan än den jag är. Hoppas det fungerar bättre denna gång :)

Anonym

Ta det lugnt! När bebis kommer inser du att det enda du BEHÖVER är blöjor och en filt typ. En vagn är trevligt eftersom det är skönt att komma ut. Sen är det klart att man vill ha lite söta bebiskläder men de växer snabbt så köp inte för mycket i 50-56. Hoppas att du får en fortsatt fin graviditet! 😘

Anonym

Ta det lugnt, precis som Sandra säger så mycket av det som står behöver man inte på en gång (om ens någonsin). Vi tänkte vara lite smarta (?) och köpte lite kläder i stl 50, och mest i 56, bebisar växer ju fort. Ut kom en liten bebis på 2.3 kg och 44 lång, som (bokstavligt) drunknade i stl 50, men men i en vecka fick bebis vara naken eller drunkna i kläder innan vi lyckades införskaffa prematurkläder. Och eftersom bebis fortfarande är liten för åldern så ör det massa kläder vi köpt/fått som aldrig användes. För då de blivit ivuxna så var det fel årstid osv. Det viktigaste är (tycker jag) lite kläder (några extra bodys), sjukt mycket blöjor och bra rumpsalva, filt, säng, mjuk babylift (underbart att kunna lägga ned bebisen i den då man sitter tex i soffan eller ska göra något. Lätt att lyfta och flytta med sig då man gör annat. Vagn och bilstol. Och för oss var babybjörnsele underbart då vi fick ety kolikbarn, efter 7 timmars vaggande, hyssande och bärande så var det skön avlastning för armar och rygg och verkade även vara skönt för bebis. Sedan har en ”sovorm” varit super att göra som ett litet näste i sängen, tryggt och trångt = bra sömn (för vår bebis)

Anonym

Ta det lugnt, precis som Sandra säger så mycket av det som står behöver man inte på en gång (om ens någonsin). Vi tänkte vara lite smarta (?) och köpte lite kläder i stl 50, och mest i 56, bebisar växer ju fort. Ut kom en liten bebis på 2.3 kg och 44 lång, som (bokstavligt) drunknade i stl 50, men men i en vecka fick bebis vara naken eller drunkna i kläder innan vi lyckades införskaffa prematurkläder. Och eftersom bebis fortfarande är liten för åldern så ör det massa kläder vi köpt/fått som aldrig användes. För då de blivit ivuxna så var det fel årstid osv. Det viktigaste är (tycker jag) lite kläder (några extra bodys), sjukt mycket blöjor och bra rumpsalva, filt, säng, mjuk babylift (underbart att kunna lägga ned bebisen i den då man sitter tex i soffan eller ska göra något. Lätt att lyfta och flytta med sig då man gör annat. Vagn och bilstol. Och för oss var babybjörnsele underbart då vi fick ety kolikbarn, efter 7 timmars vaggande, hyssande och bärande så var det skön avlastning för armar och rygg och verkade även vara skönt för bebis. Sedan har en ”sovorm” varit super att göra som ett litet näste i sängen, tryggt och trångt = bra sömn (för vår bebis)

Michaela Elmström

Strunta i checklistan. Bara onödiga pengar ofta. Det mesta kan man ju köpa också när bebis kommit. Kram

Anonym

Strunta i checklistan. Bara onödiga pengar ofta. Det mesta kan man ju köpa också när bebis kommit. Kram

Ronny Sveum

Hej, Janelle!

Ser att jag fått in några besökare via din blogg. Det har tydligen blivit någon korslutning hos blogg.se så när "Norrländskan" kommenterade ditt inlägg så blev det kopplat till min blogg. Jag har märkt att vid flertalet tillfällen har jag plötsligt varit inloggad som någon annan, troligtvis som Norrländskan. Känns lite si så där, faktiskt olustigt att det går att komma in på varandras konton. Jag har försökt att vid flertalet tillfällen kontakta blogg.se via "hjälp". Men jag får bara felmeddelanden hela tiden. Jag har i alla fall inte varit gravid, och tror mig inte bli det heller 😊 Lycka till med din blogg.

Svar: Oj vad konstigt att det blev så. Hade jag kunnat hade jag ju såklart hjälpt till men felet ligger ju hos bloggportalen. Hoppas det löser sig!
Janelle