Lite gravidsvammel

Idag var jag hos min barnmorska igen. Från och med idag kommer jag gå till henne varannan vecka för att hålla koll på mig och lilla bebben i magen. Jag tycker alltid att det är lika kul att gå dit för jag får alltid höra hur bra det verkar med lillen. Så skönt även om man inte ens har varit orolig. Idag mätte vi magen och lyssnade på hjärtljuden. Hjärtljuden är mäktigt att lyssna på samtidigt som det är svårt att förstå att det är ljudet från ett barn inuti magen! Tydligen har han fixerat sig också där inne. Med andra ord kommer han ligga med huvudet nedåt ändra fram till förlossningen. Eller ja, han kan ju volta sig till en ny position men den möjligheten verkade inte vara så stor. Det resulterade i att min personliga kurva sluttade lite nedåt men det var helt normalt och jag ligger nu på medel. Jag är alltså så stor om magen som man "ska vara." Min barnmorska tipsade även om lite hjälpmedel med foglossningen. Lagom mycket aktivitet. Det gillar jag. Hade jag fått höra att jag måste röra mig mycket mer hade jag storknat för jag orkar inte gå mer  än vad jag gör för tillfället. Jag försöker att komma ut och gå en halvtimme om dagen. Ibland blir det ingenting och ibland blir det rörelse hela dagen. Men då är jag helt slut dagen efter. 
Som i helgen. Då var jag och Simon först iväg under ett par timmar och shoppade kläder till lillen. Vi har så nära till Gränby som är stans största shoppingcenter, att vi kan gå dit. Oftast orkar vi inte gå hem men just den dagen orkade vi. Samma kväll skulle vi iväg hem till en kompis för lite häng. Det var så mysigt för jag har inte träffat dem på länge och många var ju nyfikna på magen, bebisen, hur vi har det och allt som hör till. Men dagen efter kände jag mig lika bakis som jag gissar på att de andra kände sig. Och det för att jag var trött och mör i benen efter en heldags aktiviteter och en hel kväll med gott sällskap. (Självklart blev det noll alkohol för mig!)
Söndagen blev därför en lugn dag. Vi började tvätta bebiskläderna men förutom det tog vi det lugn i soffan och såg på film. 
 
Jag har blivit väldigt luddig i huvudet känner jag. Jag är det varje dag dygnet runt. Kan vara sömnbrist, graviditeten eller båda två. Jag har svårt att få ihop meningar i både skrift och tal och måste få hjälp många gånger för att finna ord när jag pratar. Men jag hoppas ni förstår vad jag skriver ändå! 

Är det något speciellt ni skulle vilja att jag skriver om just nu? Jag skriver nästan bara om graviditeten just nu och det verkar som att ni tycker om det. Men kanske något förutom det?
Skriv gärna en kommentar om ni kommer på något speciellt som ni skulle vilja att jag delar med mig av. Jag kommer fortsätta med graviduppdateringarna varje vecka som vanligt. 
Jag har funderat på att göra en video när vi gör iordning här hemma för lillen. Är det något ni skulle vilja se? 
 
Nej nu svamlar jag. 
Ha en fin vecka allihopa!
barnmorska - bebis - gravid
=)

Åh, en video vore jättekul att se! Gärna flera. Du har inte funderat på att köra igång med youtube också vid sidan av bloggen? :)

Svar: Jo men tanken har slagit mig ordentligt efter att jag gjorde videon där jag och Simon berättar för vår familj och våra vänner att vi väntar barn ^^ Roligt att höra att det finns intresse för fler videos!
Janelle

Ann-Sofi

Gärna video!

Etta

Tycker också du ska börja med youtube om du har intresse, skulle se allt :)

Anonym

Börja med Youtube!!