Turkiet (Del 4 Båtfärd genom Manavgat)

Turkiet del 1    Turkiet del 2     Turkiet del 3 
 
 
Min och Simons andra utflykt var planerat att bli en båttur på en smaragdgrön flod som går rakt igenom staden Manavgat. Det blev lite stressigt på morgonen då jag hade missförstått informationen jag fått om vilket håll vi skulle gå för att bli upphämtade. En större buss skulle ha svårt att vänd vid vårt hotell och därför skulle vi gå en kort promenad till en upphämtningsplats. Men vi gick åt helt det motsatta hållet... LYCKLIGTVIS hade vi även fått fel tid på en halvtimme och blev 25 minuter tidiga istället för 5 minuter sena när vi väl kom fram till träffpunkten. Tur i oturen kan man säga ;) 
Väl på bussen fick vi lite information om hur vår dag skulle se ut och vart vi skulle åka. Första stopped, som varken jag eller Simon visste om, var vid en enorm marknad där vi fick ströva omkring i en timme ungefär. Om jag inte hade gått med Simon hade jag tappat bort mig helt. Stället var oändligt! När jag trodde vi skulle gå till höger för att komma tillbaka, då sa Simon vänster. När jag trodde vi var framme vid bussen igen var vi på andra sidan marknaden. Nej alltså jag var helt väck. Inte hjälpte det heller att allt såg likadant ut! Hjälp. 
Vi köpte ingenting. Varken jag eller Simon känner oss bekväma på marknader. Att pruta och inte kunna säga nej är vi dåliga på. Därför bestämde vi oss för att spendera de sista 20 minuterna på en restaurang med en varsin cola. 
Sedan åkte vi vidare med bussen, igenom Manavgat och fram till floden som jag förstod det också hette Manavgat. Enkelt att komma ihåg ;) 
Det var jag och Simon och en hel drös svenskar från flera andra hotell. Jag tror vi var ungefär 30-40 pers på vår buss. Väl på båten var det ännu flera och vi fyllde hela båten med svenskar, norrmän och tysktalande. 
 
 
Även den här floden var grön och vår guide berättade att tack vare mineralerna som rinner med från berget blir vattnet aldrig varmare än 15 grader! Huh. 
 
 
Båten puttrade på i en långsam takt och jag och Simon bara njöt och tittade på alla coola båtar och lyxhotell längst med flodkanten. Vi fick höra att man kunde se sötvattenssköldpaddor om man hade tur. Men trotts att vi höll ögonen öppnade såg vi inte en enda. De var tydligen skickliga på att kamouflera sig så chansen var liten från början ;)
 
 
Vårt stopp med båten var vid en avlångstrand med floden på ena sidan och havet på andra sidan, 100 meter ifrån varandra. Det var en vacker småstenstrand med kraftiga vågor och underbart vatten. 
 
 
 
 
Stenen var så otroligt jäkla varm att jag brände mig under fötterna... Och då trippade jag fram till vattnet så fort jag bara kunde. Men nej ;) Som tur var höll det bara i sig över dan och dagen efter det. 
Vågorna var jätteroliga att bada i! Jag som inte är så långt... eller i alla fall inte lika lång som Simon hittade inget bra ställe att stå på i vågorna. Simon som är lång kunde stå på bottnen, precis innan vågorna blev som kraftigast, medan jag inte kunde det. Jag flöt så gott jag kunde bredvid honom men flöt hela tiden in mot land och kastades upp på stranden av vågorna! Ut igen och så repetera ;) 
Jag tänker inte ljuga och säga att jag inte tyckte det var kul! Så man kan tänka att jag lät vågorna vinna över mig, jag hade kunnat stå emot om jag ville. Men det är ju roligare att leka i vattnet än att leka vuxen och ordentlig ;) 
 
Lunchen serverades på båten. Liknande som vi fick dagen innan på Jeepsafarin. Kyckling eller fisk, couscous och grönsaker. 
Det var lika gott som föregående dag! 
Innan båten åkte iväg igen ville vi såklart doppa fötterna i den kalla floden. Inte kan det väl vara så kallt som de påstår att det är? 
Jodå. Vi nöjde oss med att stå på stegen bakom båten med fötterna i vattnet! ;) 
Innan båten puttrade tillbaka åkte vi en liten bit längre för att se den del av floden som ansluter sig till havet. 
 
 
Vi han inte mer än titta innan båten vände igen. 
Påvägen till stranden hade det gått runt en fotograf, som jag antar jobbar tillsammans med båtmänniskorna, och tog bilder på alla som satt på båten. Jag och Simon suckade lite och himlade med ögonen. Men när han kom till oss ville han såklart inte gå om han inte fick ta ett par bilder. Så vi poserade efter hans förslag och sen gick han. Vi hade såklart bestämt oss sen innan att vi inte skulle ha några bilder. Men den här mannen var otroligt smart och hade redan printat ut bilderna med filter och ramar och fina texter. Och en bild på oss två var så fin att jag bara inte kunde lämna tillbaka den och veta att den var borta för alltid. Därför var vi tvungna att köpa den av honom! 
 
 
Jäkla  säljare och hitta på så smarta knep. Hade jag bara sett den på display hade jag inte orkat lägga ner tid på att låta någon printa ut den ;)
 
Efter båtturen la vi oss i poolen i hopp om att det skulle svalka oss. Men vattnet var nästan varmare än luften. Så vi bestämde oss för att prova restaurangens milkshake. Vi hade sett en annan kille slurpa på en dagen innan och den såg så otroligt god ut att vi ville chansa och smaka en. 
 
 
Choklad till vänster, melon till vänster. 
Chokladen var typ det godaste jag druckigt! Det var så otorligt jäkla gott att vi inte visste vart vi skulle ta vägen! Svalkande var den också. Det var inte sista gången vi köpte en sån ;) Det blev våran to-go-grej att göra för att svalka ner oss. En milkshake i skuggan och kortspel. Det avslutade vi våra dagar med de sista dagarna i Turkiet. 
 
På kvällen provade vi en ny restaurang vi sett någon dag innan. Simon tyckte det var lite jobbigt att sitta så nära strandpromenaden där folk gick förbi. Det handlade om ett par meter och jag håller med, det var lite närgånget. Men den här restaurangen befann sig en våning över allt stök på gatan nedanför. Därför ville vi prova den! 
Trotts att maten var god, personalen jättetrevlig, utsikten fantastisk och själva restaurangen vacker så ligger den tyvärr sist på vår lista av trevliga kvällar. 
Det första som händer är att jag får fel mat. Personalen skyndade att rätta till sitt fel, medan Simon var tvungen att börja äta så hans mat inte svalnade. 
Jag tycker inte att det är så farligt när det blir fel. Sålänge ingen blir sur och det blir rätt i slutet finns det inget att stressa upp sig för. När min mat väl kom var den så god att jag snabbt glömde bort misstaget. Att vi sedan fick efterrätt gratis gjorde ju det hela mycket bättre ;) 
Efter maten ville vi gärna prova en varsin drink... 
 
 
Nu kommer jag såklart inte ihåg vad drinkarna heter... Men visst ser det gott ut!? Det ser riktigt fräsht och sött ut! 
.
.
.
.
Det var det inte...
Fy FAN vad det smakade skit. Jag har aldrig smakat något så vidrigt förut...! Både jag och Simon provade båda drinkarna och ingen av oss tyckte att nån av drinkarna var drickbara. Det smakade bara stark och äcklig sprit. Drinkar kan vara starka, men den är spriten var rent ut sagt gräslig. Min gröna till höger smakade munskölj. Simons var något bättre men även den odrickbart. 
Vi hade smakat drinkar på andra ställen förut och älskat det! Så det måste ha varit just den här restaurangens bartender som inte riktigt hade koll på vad han gjorde. 
Det var även samma kille som gjort fel med min beställning. Stackarn, han måste ha haft en riktigt dålig dag <3
 
Som tur var hade vi haft en riktigt bra dag så det gjorde inte så mycket att drinkarna var äckliga och att maten blev fel ;)


Sofia

Fina bilder!
Och de där säljarna har tusentals knep för hur de ska pracka på turister massa saker... tröttsamt i längden.

Camilla

Åhh så fin bild på er.

Monica

Så fint du delar med dig av er resa! Det känns som att man varit med på resan... 😊 Tack!
Jättefint foto på er!❤️