Turkiet (del 3 Jeep)

Turkiet del 1      Turkiet del 2              
 
När vi åkte till Turkiet reste vi med Turkietresor. Vi visste inte alls vad det innebar att resa med dem men nu i efterhand rekomenderar jag dem varmt. Speciellt om man inte är van vid att resa, som jag och Simon var. Turkietresor stod utanför flygplatsen när vi  landade,  visade oss till rätt buss och var sedan delaktig i hela vår resa. Om vi vill det. Vi fick som ett  litet välkomstpaket med information, resemål, reklam och en lista med olika aktiviteter som man kunde göra i Turkiet. All information fanns. Vilka dagar man kunde boka dessa aktiviteter, hur mycket det kostade, vilka tider man skulle vara borta och om lunchen ingick ;) Hur bra som helst! Sen stod också tider för när reseledare från Turkietresor skulle komma till just det hotellet man bodde på. Då kunde man gå dit och, på svenska, prata med dem om något kändes oklart eller om man ville boka in en aktivitet. 
Jag och  Simon hade suttit hemma i Sverige och pratat om ett par saker som vi skulle vilja göra. Och de sakerna fanns med på aktivitetslistan, tillsammans med fler saker som lät roligt. Men vi bestämde oss för 3 aktiviteter.
Den tredje dagen i Turkiet var det dags för aktivitet 1. Jeeptur. 
Kl 9 på morgonen blev vi upphämtade av en jeep som körde oss till en samlingsplats för alla som ville med på aktiviteten. Man fick alltså inte köra jeepen själv utan en erfaren guide körde. Tack och lov för det för turen gick igenom Taurusbergen och vi hade aldrig hittat ut därifrån! 
Vi fick lite information om vart vi skulle åka och vad vi skulle få se, efter det blev vi placerade i jeeparna. Totalt 4 stycken.
Jag och Simon fick sitta i baksätet på en jeep tillsammans med två norska tjejer och pappan och en utav sönerna ifrån en Holländsk familj. Mamman, den yngre sonen och dottern satt i mitten. Längst fram satt chauffören och en fotograf som fotade och filmade hela resan. Som man senare kunde köpa på dvd om man ville det ;)
 
 
Huvudguiden som hade koll på allt (och alltså inte körde någon jeep) berättade innan vi åkte att vi vid, vad jag förstod det som, ett tillfälle skulle ha vattenkrig med varandra och att det fanns vattenflaskor i jeeparna redo att använda. Min första tanke var: ånej varför då? 
Senare förstod jag varför ;) 
Vi åkte iväg och Simon och jag bekantade oss med vårt resesällskap och kom fram till att de var hur trevliga som helst hela bunten! När det kom fram till att jag och Simon var svenskar  så pratade dock norskorna norska med oss och trodde såklart att vi förstod vad de sa. De förstod ju vad vi sa på svenska... 
Ja sen är det ju den lilla detaljen att jag inte alls förstår... inte ett dugg. Jo nån gång när vi inte satt i jeepen och jag kunde koncentrera mig på endast de ord de talade. Men annars nej! Åh jag kände mig så hemsk som inte förstod. Många gånger fick de ta om flera gånger vad de sa och minst lika många gånger låtsades jag som att jag förstod. Simon hade lika mycket problem som jag. Förlåt ni norska  tjejer, Ni var jättetrevliga!
Som tur var kunde vi prata engelska för det mesta så den Holländska familjen inte kände sig utanför. 
Turen fortsatte in i grönskan och  torra vägbelag och svetten började sakta rinna ner under kläderna. Huh så jäkla varmt det var!
Vårt första stopp.
 
Vi fortsatte en bit till men stannade  sedan vid sidan  om en annan jeep, med ett mellanrum mellan bilarna. Någon ropade "waterfight!" och vi skyndade oss att få undan allt vattenömtåligt under sätena. Guiderna var vana och väntade in så alla var redo innan de två kvarvarande bilarna körde emellan våra två som stod och väntade. Runt 10 pers fick plats i varje bil, varenda en hade en varsin vattenflaska och alla slänger vatten som dårar! Jag kan inte annat säga än att det blev blött ;)  Våra saker klarade sig som tur var i min väska under sätet. Tyvärr gjorde inte mina nya vita jeansghorts det, inte heller mina vita ballerinaskor... hepp, det gjorde inte så mycket. Att ha vattenkrig med jämna mellanrum längst hela resan, inte bara en gång som jag trott, räddade dagen. Man hade inte orkat sitta i den där jeepen annars. Man torkade ändå nästan helt tills nästa vattenkrig!
Och så fortsatte vid!
 
 
Här åkte vi förbi en del utav skogen där det hade brunnit i flera dagar, förstod jag det som. (höger sida)
 
Då och då fick vi stanna upp och släppa fram fotografen så han kunde ställa sig på nått bra ställe och filma när vi åkte förbi en efter en. Vi skulle då vinka och tjoa. 
 
 
Andra stoppet tog vi för att sträcka på benen, gå på toa, fylla på vattenflaskorna och se på utsikten. 
 
 
Alla fyllde ju på sina vattenflaskor vid stoppet, eller... inte riktigt alla. Vissa av oss förstod inte riktigt varför alla fyllde sina vattenflaskor direkt från kranen. Vi kan ju inte dricka det pga andra bakterier som vi kan bli sjuka av. Så varför fyller alla på sina vattenflaskor? Fan va konstigt. Ja det tänkte typ hela våran jeep. Så inför nästa vattenrkig hade vi bara ett par enstaka vattenflaskor med oss och blev sjöblöta utan att kunna ge igen! Det misstaget gjorde vi inte igen ;) 
 
Efter ett par fler vattenkrig och mera otroliga utsikter åkte vi in i något som såg ut som en liten by. Längst in vid vattnet stod en moské  som vi besökte. Alla tjejer var tvunga att ha sjal och långkjol. Alla var tvunga att ta av sig skorna. Där inne berättade vår guide om hur det går till när man ber och lite traditioner. Sånt där man hört flera gånger men är intressant att lyssna på i alla fall. 
Jag har bara besökt en moské en gång tidigare i mitt liv, det var när jag var väldigt liten och jag och klassen var på studiebesök. Eller ljuger jag nu? Det kan vara så att det har hänt en gång emellan dessa två gånger som jag minns vakt. Hur som helst så är det otroligt vackert inuti moskéer. 
 
 
När lunchen närmade sig stannade vi vid en smaragdgrön sötvattensjö. Den gröna färgen har blivit till av mineraler som följer med berget ner när snön smälter högst upp från berget.
Lunchen serverades  som en buffé där man fick välja på fisk eller kyckling. Då fisken var helgrillad vad jag mycket nöjd med mitt val av kykling. På bordet fanns också couscous, spaghetti, grönsaker och bröd. Allt smakade otroligt gott! 
Efter lunchen fick vi bada!
 
 
Det var kallare än vad jag hade trott i vattnet. Men jäklar så skönt det var! 
Efterråt såg vi floden som anslöt sig. Och här ser man verkligen hur grönt det är...
 
 
När vi badade orkade jag bara simma runt i ett par minuter innan jag blev trött i armarna. Vattnet var  flera meter djupt och det var omöjligt att nå bottnen. Man kan ju även tycka att det är lite mesigt att inte orka när man har suttit  stilla i en bil hela dagen... Men i en jeep måste man hålla i sig hela tiden för att inte flyga upp i knät på grannen när det blir lite gropigt eller i en snäv sväng. Det går inte direkt långsamt i en Jeep. Man hinner se allt man vill se men man måste ändå hålla i sig, för det går undan ;) Därför var jag så trött i armarna att jag bara badade en liten stund och sen bestämde mig för att kliva upp!
Vårt absolut sista stopp blev vid en apelsinträdgård. Där stannade vi bara en liten stund för toapaus, provdricka färskpressad apelsinjuice och för att se själva trädgården. 
 
 
Efter apelsinträdgården åkte vi hem igen. Klockan var runt 17 tiden när vi kom hem. En heldag med andra ord!
 
Jeepturen var det roligaste vi gjorde under hela resan! Det var ett sådant party och bra stämning mellan alla jeeparna! 
Vi pratade, skrattade, slängde vatten på varandra utanför vattenkrigstunderna. Vi såg så mycket fantastisk natur, skrattade ännu mera när man åkte på ett gupp och flög upp från sina platser. 
Jag hade ont i kinderna efterråt för att jag log och skrattade så mycket!
Det var ett utav det bästa jag har gjort och jag rekomenderar det varmt för framtida resenärer till Turkiet. 
 
Med det avslutar jag del 3 av vår turkietresa.
Nästa del kommer snart!
Jag är fortfarande ganska sjuk och har inte jättemycket orkt till att sitta vid datorn, men nästa del ska inte dröja!