Turkiet (Del 2, Ruiner)

Här kommer andra delen där jag berättar om min och Simons Turkietresa. Har du inte läst första delen kan du göra det här --> Turkiet Del 1 
 
I det här inlägget kommer jag berätta om vår andra dag i Turkiet. Tanken var att vi skulle ha en lugn dag, men att vi ville gå och se museet som låg 2 minuter ifrån hotellet. Vi hade gått förbi där dagen innan och tyckte att det såg spännande ut. Men när vi kom fram till kassan och bad om biljetter skakade tjejer på andra sidan på huvudet och sa "No museum, only theatre." Vi backade då undan och funderade på saken. Man kunde se hela teatern från vårt hotell. Var det då värt att gå in och se på nära håll, för ganska dyra pengar? Nää det tyckte vi inte. Vi bestämde oss för att suga på den karamellen och komma tillbaka en annan gång om vi gärna ville se den. När vi gick tillbaka mot hotellet gick vi förbi ett annan museum vi inte tidigare sett. Vi hade ingen aning om vad det var men priset var mycket lägre än det andra så vi gick in. Jag är väldigt glad att vi chansade på det istället för det museet var otroligt spännande att gå in i! Det fanns massor av statyer, gamla krukor, mynt, ja till och med gravar från antiken och romarriket. 
Förra sommaren läste jag och Simon en kort kurs om Grekiska gudar. Den var aptråkig och inte alls vad vi tänkt oss. Men mycket av det vi hade läst fanns på det där museet. Då blev det genast mycket mer intressant ;) 
 
 
Det var även utställning utanför på gården som var fantastiskt dekorerad med träd, buskar och blommor.
 
 
Vid en utkiksplats gömde vi oss från solen en stund och såg ut över det fantastiska havet. Ungefär en kilometer ifrån vår badplats fanns det en hamn. Där åkte det inte jättemycket båtar, men de båtar vi såg har mestadels varit "piratskepp" som långsamt puttrat ut en bit på vattnet. Stannat där i nån eller några timmar för att sedan vända och åka tillbaka. Lite coolt men man hade ju gärna åkt en längre bit om man pröjsar pengar för att få gå på ;) 
Snygga var de i alla fall!
 
När vi vandrat klart inne på museet bestämde vi oss för att gå tillbaka mot hotellet. Det går en väg utanför och på andra sidan den ligger en del ruiner som vi tittat på under frukoststunderna. Vi trodde först att dem vi såg var det enda som fanns. Men nu när vi gick den här vägen såg vi att man kunde gå igenom. Såklart var vi ju tvungna att utforska hur långt man kunde komma!
 
 
Att gå igenom hela området tog oss säkert en timme! Så otroligt stort och vackert och mycket att se! Jag är ingen historiefantast men gamla byggnader och antika saker är magiskt att se på. Speciellt när det finns så mycket att se! Det här området var så stort! 
Från en höjd kunde man oxå se hela teatern som vi hade dissat tidigare. Vi var lite sugna på att gå in och se allt lite närmare men efter den dagens utflykt hade vi helt enkelt inte ork. Det var maffigt nog att se det på håll. 
 
 
Om man bara gick rakt igenom hela området kom man, på bara ett par minuter, ut på andra sidan av udden. Alltså hade vi 2 minuters promenad  till en strand åt ena hållet från vårt rum, och kanske 6-7 minuters promenad åt andra hållet, ganska coolt ;) 
 
 
Vi tror att den här stranden var öppen för alla att bada på, och att andra sidan var resarverad för hotellgäster. På andra sidan och "vår" strand var det nästan bara hotell och solstolar längst hela stranden. Vi tänkte att vi kanske skulle provbada här nån gång men det blev aldrig av. Det var ju rätt soft på "vår" strand ;) 
Tillbaka mot hotellet tog vi en annan väg och fick se ännu flera coola ruiner!

 
Jag är rätt glad åt att jag och Simon ändå ser rätt fräsha ut på bilderna! Jag kan säga såhär att svetten RAN ÖVERALLT. Ni ser ju hur mycket min arm glänser... det är svett, blää.
När vi gick förbi hotellet såg vi för första gången att även restaurangen som tillhörde hotellet var byggd på ruiner. Det syns skitdåligt på bild och det ser ut som fan men det var otroligt vackert när man såg helheten!
När vi kom tillbaka till hotellrummet kastade vi av oss kläderna... ja så gått det gick, allt klibbade ju fast! Sen doppade vi oss i poolen och jäste i skuggan ett bra tag ;) 
 
 
När kvällen sedan kom bestämde vi oss för att utforska ytterligare. Hela udden var nu utforskad men strandpromenaden mot innerstan var ännu okänd. Vi tänkte att det säkert inte kunde vara så mycket folk som drog i en framför restauranger? Eller?
Oj så fel vi hade. 
"Hej, vi har bokat bord åt er!" 
"Hej kompis, jag känner igen dig!" 
"U like fish?"
"Very romantic"
Ja man hann alltså inte se mycket mer än en glimt på varje restaurang innan man var tvungen att så artigt man kunde tacka nej och vända blicken åt ett annat håll så de lämnade en ifred. Varken jag eller Simon är vana vid galna människor som jagar turister så vi tyckte det var lite jobbigt att behöva säga nej och ibland ignorera folk. 
Men till slut kom vi fram till en restaurang där de inte hade någon som stod utanför. Så vi hade faktiskt en hel minut på oss att  titta på menyn och bestämma oss för att det såg skitbra ut! Sen kom det någon och visade oss till ett bord med havsutsikt. Okej alla bord längst stranden hade havsutsikt men vi fick sitta närmast stranden iaf ;) Menyn fanns på svenska och allt såg supergott ut! Det var en utav dem dyrare restaurangerna men när vi väl smakat maten förstod vi varför. OMG vad gott! 
Jag tog en pepparstek och Simon tog mixed grill. Vi kom tillbaka sista kvällen och åt en mixed grill båda två, så gott var det ;) Även förrätten var en utav dem godaste. Alla ställen serverade ungefär samma sak. Bröd, tzatsiki och nån tomatröra. Otroligt gott! Brödet på den här restaurangen var otroligt tunnt och kom till bordet uppblåst som en ballong. Men helt ihåligt ;)
 
 
Efter måltiden gick vi ner på stranden där de hade ställt upp puffar, eller saccosäckar i grupper med en fackla vid varje grupp. Där tog vi en drink, fasade över barnen som rökte vattenpipa och blev lite irriterade på servitören som trodde att jag var Simons mamma..... 
Ja, jag förstod inte riktigt vad han sa, men vi är väldigt säkra på att han tyckte det var konstigt att jag som var så gammal var tillsammans med en sån ung kille, tack för den lixom ;) 
 
 
Det var en otroligt mysig kväll hur som helst och innan vi gick tillbaka till hotellet doppade vi fötterna i det mörka vattnet. Jag var otroligt sugen på att nattbada en kväll. Men när vattnet nådde mig upp till knäna tyckte jag att det var lite läskigt och ångrade mig. Jag höll mig till att bada på dagarna ;) 
 
Dagen som vi trodde skulle gå åt till att ligga och sola och bada hela dagen blev istället en heldag promenad. Men fasen så nöjda vi var på kvällen, trötta, men nöjda! 
 
Johan

Att se historiska föremål är alltid trevligt och intressant.

Erika

Jag har aldrig varit i Turkiet, det såg trevligt ut :)

Elin

Intressanta inlägg, bra skrivet :) fina bilder också! Tänker dock inte åka till Turkiet själv, värmen går inte hem ;p