Turkiet (Del 1, Ankomsten)

I år ville jag och Simon ta chansen och resa utomlands tillsammans. Vi har varit ett par i 3 1/2 år och aldrig rest långt ensamma under en längre tid. Eftersom att vi flyttade ihop en vecka efter att vi slutade skolan har det helt enkelt inte funnits pengar nog för att resa. Tur i oturen kan man säga att den ena alltid hade jobb när den andra inte hade det. Så i tre år har vi klarat oss varje månad precis på gränsen. Men nu när Simon har fått ett toppenjobb på Frisenius och jag har jobbat regelbundet i Knivsta hade vi pengar nog för att åka till varmare bräddgrader. Vårt enda önskemål var att det skulle vara varmt och nära en strand. Vi tittade på Momondo.se och bestämde oss för att ta en sista minuten resa till Turkiet som var billigaste resemålet efter vårat önskemål. Vi bokade på onsdagen två dagar innan skiten började i Turkiet... 
Vår första tanke var såklart; fan. Ingen resa för oss.  
Vi ville såklart resa men vi hade inte råd att boka en ny resa utan att få pengarna tillbaka. Vilket det verkade som att vi inte skulle få när vi mejlade resebyrån. Resebyrån sa att det inte var någon fara att resa till Side, som var vårat resemål. Helt ärligt var vi inte ett dugg oroliga för att åka iväg. Det som hade hänt låg på andra sidan landet och vad vi hade hört var det helt lugnt i Side. Därför packade vi ihop oss och åkte helgen efter. 
 
 
 
Varken jag eller Simon har tidigare varit i Turkiet, men vi båda har velat se landet så det var ett väldigt enkelt val när vi väl bestämde oss. Vi hittade ett billigt litet hotell precis intill stranden. Hotellet hade små stugor som man kunde hyra och då valde vi såklart en sådan ;)
 
 
Precis framför poolen!
 
 (bilden vägrar att stå upp så ni får vrida på huvudet för att se...hehe) 
 
Vi båda var lite nervösa över att åka helt själva till ett främmande land. Men nu i efterhand när allt gick bra dit och hem känner vi oss lite säkrare. Vi hade förbokat en buss som hämtade upp oss från flygplatsen och körde oss till och från hotellet. Smidigt. Vi valde att resa på kvällen ifrån Sverige och var därför framme mitt i natten i Turkiet, kl 2 la vi oss för att sova. Morgonen efter (5 timmar senare...!) utforskade vi hotellfrukosten. Inte värdens godaste frukost, men absolut inte dåligt ;) 
Utsikten från restaurangen. 
 
 
 I Turkiet finns det massor av katter. Vår restaurang hade 2 busiga små kattungar som lekte bland borden och fötterna på gästerna. Jag såg personalen ge dem mat en gång och de såg väldigt rena och fräscha ut så det störde inte oss att de gick runt. Ibland blev de ju ivägkörda men oftast fick de leka på.
 
 
 Första dagen gick åt till att lokalisera närområdet. Första stopp var stranden. Hur man enklast tog sig dit och hur långt det var. Vår hydda låg längst bort på ena sidan av hela hotellområdet. På andra sidan fanns det en affär + restaurang. Gick man bara igenom det kom man till stranden. Alltså typ 2 minuters promenad, najs!
 
 
 Stranden var ganska liten. Här ligger jag på solstolsrad 2 av 3. Hela stranden var max 6-7 meter bred. Men detta ledde ju till att man fick ligga nästan i vattnet och sola och det var inte alls mycket folk. Endast hotellets gäster fick tillgång till just den här delen av stranden. Det klagar man inte ett dugg på! ;) 
Vi låg en lång stund och bara njöt av värmen och solen. När det blev för varmt tog vi ett dopp i havet och sen upp igen för att sola. Vi var lite bleka båda två och smorde noga in oss med solkräm. 50 för barn på nästan hela kroppen, flera gånger om dagen. Dock lyckades vi bränna oss på vissa ställen ändå... Som svennebanan är man inte van vid den starka solen :S Som tur var brännde vi oss inte så illa att vi blev sjuka! 
När vi kände oss lite hungriga gick vi upp och åt och sedan tog vi en promenad mot det som kallades för "staden" på udden vi bodde granne med. Jag skulle kalla det en stor marknad, men stad funkar oxå ;) Innan vi åkte hade vi tittat ut ett par ställen som vi gärna ville besöka. Ett utav dessa var Apollotemplet som låg längst ut på udden. Vi traskade därför igenom staden, tackade nej ungefär 100 gånger till alla som ropade på oss, skrattade lite när någon kallade oss för Brad Pitt och Angelina Jolie (alla knep används för att få kunder ;) ) och kom så småningom igenom till templet. Jag förstår inte alls hur vi hittade, för det fanns hur många vägar som helst! Men fram kom vi. 
 
 
 
 
 Vid det här laget var vi genomvåta av svett. Jag trodde inte att jag var kapabel till att svettas så mycket! Varenda del utav mig svettades. Till och med på armarna, PÅ, inte under. Hahah helt galet! 
Vi fortsatte runt udden och kom ut på ungefär samma ställe som vi började. Så vi tog oss tillbaka, bytte om och slängde oss i poolen tills det var dags att gå och äta middag. Vi gick till ett ställe vi såg på promenaden som hade platser precis ovanför vattnet. Därifrån såg vi vår första, men absolut inte sista, solnedgång. Den var lika fantastisk varje kväll. 
 
 
 
Efter första middagen i Turkiet var vi så trötta att vi bestämde oss för att gå tillbaka till hotellrummet och se en film innan vi la oss för att sova. 
Första dagen blev bra. Allt kändes bra med hotellet och vi lärde oss mycket om vart det fanns saker att se och vart man skulle undvika att gå om man inte ville bli dragen i kläderna av alla försäljare. Vi upptäckte också att det bodde varannan svensk varannan tysk på vårt hotell, att personalen pratade svenska och att maten var riktigt god!
Vi tyckte att den första dagen var riktigt lyckad och vi var nöjda med att ha åkt trotts folk som klagade på vårt val på min mammas instagram. Det var väldigt tråkigt att folk förstörde lite för oss. Vi kände oss såklart dumma och skämdes lite. Jag vet att folk fortfarande kommer ha åsikter om att vi reste dit. Därför ber jag er redan nu att hålla era negativa åsikter för er själva. Negativa åsikter kommer att tas bort, för jag blir bara ledsen utav att se dem. Det var vårat val att resa hit, vi hade en toppenresa och vi ångrar inte alls att vi åkte! Så ba nej. Ni har er åsikt, ni kommer inte att ändra på min på en kommentar :) Tack på förhand. 
 
Jag väljer också att dela upp dessa inlägg i flera längre inlägg. På så vis blir det bättre skrivet och jag blir mer nöjd med mina inlägg! Nästa inlägg kommer snart!
 
 
Ida

Så vackert!! Mysigt att kunna resa ihop sådär:-) stor kram till er(och försök att inte ta åt er av alla dumma kommentarer.. Bara avundsjuka personer håller på så) //Ida Hultsfred

Anonym

Hej! Är dålig på att orka kommentera men vill säga att din blogg är så rolig att läsa och ger mig positiv energi! Den känns så snäll och positiv. Kanske lite flummigt skrivet men du påminner mig om när jag var i fin ålder. Nu låter det som att jag är hundra år, men ta vara på den här tiden och varandra. Mitt enda önskemål är du bloggar ännu mera!😊