19 december

I veckan när jag jobbade på en förskola skulle jag ta ut tre barn på gården medan de yngre barnen sov. Jag var ensam pedagog med dessa tre barn. Det var en väldigt bra dag för oss alla och påklädningen gick enkelt och snabbt. Vi pratade och skojade med varandra. Sen börjar barnen berätta för varandra vad deras föräldrar heter. De berättade i tur och ordning vad deras mammor och pappor heter. Kunde man rimma på sin mammas namn skrattade dem gott åt det. Sen får jag frågan. 
-Vad heter din mamma? 
Jag -Carola. 
-Carola, säger dem och fortsätter skratta och skoja. Sen kommer nästa fråga. 
-Vad heter din pappa? 
Varpå jag svarar helt ärligt -Jag har ingen pappa. 
 
Jag kommer aldrig glömma ögonblicket som kom efter det. Dessa tre barn, som lever sina liv med en mamma en pappa och kanske några syskon, som aldrig varit med om att någon inte kan ha en pappa. De tre barnen stannar upp i vad de gör och bara tittar på mig. Helt tysta. De var som att de väntade på att jag skulle skratta och säga att jag skojade. När jag inte sa något mer frågade dem. 
-Varför? 
 
Ja varför. Det kan man fråga sig. Mitt svar blev. 
-För att han inte längre tycker om min mamma eller mig. 
 
Barnen svarar med ett -Jaha. 
Sen fortsätter vi prata om annat. Jag förklarar så bra jag kan att det är sånt som kan hända och att deras pappor älskar dem väldigt mycket. Barnen blir glada igen och vi fortsätter utan mer drama. 
Jag ärrade inte alls barnen för det här. Det blev inte ett orosmoment i deras liv. De blev hämtade av sina pappor och sprang in i deras famnar och har inte tänkt en tanke på att jag inte har någon pappa. 
Men det var deras ärliga blickar. Det var konstigt för dem. 
Nu i efterhand hade det kanske varit det bästa för barnens skull om jag bara hade svarat med ett namn. Jag hade kunnat tagit vilket namn som helst. Men jag ser mig själv som faderlös. Det är min första reaktion när någon frågar. Jag säger att jag ska hem till Mamma på tacofredag. Jag bjuder hem Mamma och kidsen på fika i min lägenhet. Jag har accepterat det.
Men barnens reaktion fick mig att tänkta på att jag har "accepterat" situationen pga att det har gått en sådan lång tid, inte för att jag fick en förklaring. 
Men jag har inte fått något annat val. Eftersom att min mamma inte kunde berätta för mig vad det var som hände så har jag blivit tvingad till en situation jag inte ville ha. 
Jag tvingades le i skolan när jag träffade mina kompisar trotts att jag skrek inombords. Jag grät så fort jag var ensam. Jag har hatat alla andras pappa i hemlighet bara för att jag föraktar min egen. Jag tog omedvetet avstånd från allt och alla. Än i dag lever jag med skräcken av att jag när som helst blir lämnad. 
Jag trodde då att allt skulle bli bättre med tiden. Men faktum är att det bara blir värre och värre. 
Min fantastiska mamma blir gång på gång slagen till marken med ny info om den mannen som satte mig och mina syskon till denna värld. Gång på gång får jag höra om sådanna ofattbara handlingar som han gör att jag ibland inte ens tror mig själv när jag berättar det för mina vänner. 
Det enda jag tackar den mannen för, är att han valde en sådan fantastisk kvinna som jag idag kallar min mamma. 
Mamma

Men min älskade Lillunge! Jag önskar så att du aldrig behövt vara med om den här jäkla skitsoppan!
Jag älskar dig och mig blir du aldrig av med även om du skulle vilja. Han älskar dig åxå men har snurrat in sig själv så han inte längre vet vad som är upp eller ner. Eller rätt eller fel. Puss på dig ungen min ❤️❤️

Petra

❤️

Ellen

Jag tycker du borde prata med någon, typ psykolog eller något. Du kanske känner att du inte behöver, men jag tror det är bra att kunna lätta på sitt hjärta för någon om saker som man gått igenom, och som påverkar en väldigt mycket. Det blir bara värre om man håller allt inom sig, tro mig. Har inte varit med om samma situation, men varit med om saker som påverkat mig väldigt negativt, och pratade inte med någon (alltså något psykolog eller liknande) på 10 år.
Ett tips bara :)

Malin

Kram till dig!

Elin

Kram ❤️
Vet inte vad mer det finns att säga än KRAM!

Ida

Ofattbart hur man kan svika sina egna barn på det sättet. Det är tur att du och dina syskon har er mamma, det märks att ni har en väldigt tajt och varm relation.

pia

Nästa år är det mer än tolv år sedan jag slutade ha en pappa. Han lever men är död för mig. Det har varit en lång process men idag mår jag bra och han påverkar inte mig eller min familjs liv alls. Det är med andra ord det bästa jag gjort att bryta med honom. Senaste gången jag hörde nått av honom var för två år sedan på mitt bröllop då han sagt till min mamma att han inte var bjuden. Inte för att han egentligen ville komma utan för att folk skulle tycka synd om honom (hade han ringt mig hade kanske situationen sett annorlunda ut). Det jag vill säga med detta är att det är OK att bryta med en förälder. Man mår så mycket bättre när man lämnar människor med dålig energi bakom sig och fokuserar på dem som finns där istället.

God jul! Pia 27år

Anonym

Jag har upplevt samma situation med mina elever i åk5. Vad jobbar dina föräldrar med? Det tar lika hårt varje gång.
Att jag inte har någon pappa har jag accepterat sen länge, det är 11år sedan jag träffade honom och 5 år sen jag pratade med han i telefonen. Varje november och december påminns jag dock om att han existerar genom födelsedagskort och julkort jag inte ens öppnar längre.
Jag är uppvuxen med den starkaste finaste mamma jag kan ha. Precis som din mamma är bäst för dig.
Tyvärr hände det som inte fick hända. Som 22 resp.20 och 20åringar begravde v, jag och mina bröder vår älskade mamma som alltid varit så fin och stark och alltid skulle finnas för oss som kämpade in i det sista fick släppa taget om livet och övervinnas av cancern.

Sama

Nej, du skulle inte hittat på någonting, du svarade alldeles rätt...kanske kan din ärlighet i längden få något av barnen att våga erkänna något som gör ont i dem när de får en "helt vanlig" fråga/kommentar. <3<3

Anonym

Det är aldrig lätt. Jag och min pappa har heller ingen kontakt av olika anledningar. Jag har själv barn och kan i min vildaste fantasi inte komma på vad som skulle krävas för att ge upp kontakten med mina barn. Jag skulle slåss för det varje dag!

A

"Än i dag lever jag med skräcken av att jag när som helst blir lämnad" Tack. Då är jag inte ensam med det. Folk som har varit pappor kan ställa till det...

Mitta

Oavsett vad han har blivit för människa nu så älskade han dig massvis förut, och gör det säkert fortfarande. Även om han har snurrat ihop allting för sig själv. <3
(Jag älskar dig iaf, fantastiska människa)

Lisbeth

Bara för att din pappa tappat bort sig och svikit er mamma (och er barn för tillfället) får du inte tappa tron. Oavsett om din pappa och du hittar tillbaka till varandra eller inte, så är inte alla sådana - faktiskt är de allra flesta inte det.
Dessutom, jag brukar säga till mina, nu vuxna, barn att oavsett vad som hänt, ångrar jag inte en sekund att han blev deras pappa. Jag fick ju dem! Och de är mitt allt.
Men jag förstår dina känslor, och du har all rätt att känna så. Han har en lång, lång väg tillbaka om han någonsin ska återfå någon respekt från dig och dina syskon.
Du ska veta, att dina ord betyder helt säkert allt i världen för din fantastiska mamma. Det är just sådant som jag tror ger henne styrkan de tuffaste dagarna.
Det vet jag, för jag har en dotter som ger mig styrka på samma sätt som du ger din mamma. ♥
Sluta aldrig att tro på dig själv och vad du betyder för de som finns runt dig. Och fortsätt göra det som känns rätt för dig.
God fortsättning på julen!
Kram

Anonym

Kram!!!!

Lina

Det är sorgligt att du fått gå igenom detta. Men det är inte okej att säga så som du gjorde till barnen. Jag hoppas att du tog ansvar för ditt misstag och berättade för deras föräldrar vad du sagt så att de kunde prata med sina barn om det. Jag håller med tidigare inlägg om att du bör kontakta en psykolog. Hoppas att du får ett fint 2016¡

Sofia

Läser ovanstående kommentar som inte alls tycker det är okej med ditt svar.

Men det tycker jag, det du sa var okej till barnen. Bara för att du berättar att din pappa inte tycker om dig eller din mamma fortsätter deras värld att pågå med två föräldrar.
Om barnen hade varit större, i kanske lågstadieåldern, hade de troligtvis funderat mer, men för yngre barn går det "över" fort och så ligger fokus på någonting annat.