Harry Potter the Exhibition

Hej!

I onsdags hade jag och Simon planerat in en liten tripp till Norrköping :) Vi åkte ifrån Uppsala vid 11.30 och kom fram till den vackra staden Norrköping ungefär 14.30. VI hade bokat in en tid på the Exhibiton 15.15 så det kom vi fram till i en alldeles utmärkt tid. 
 
 
Det första vi gjorde var att ta bilder framför en greenscreen som vi senare kunde titta på och köpa om vi ville ^^ Man fick välja en trollstav och sen posera framför kameran. Man fick inte fota av skärmen så jag fick ingen bild på dem. Vi tyckte att det var liite väl dyrt :S 
Efter fotografierna började rundturen med att man blev sorterad av sorteringshatten. Det var Simon och jag, ett annat gäng på 4 och en mamma med sina två små flickor. Småtjejerna fick såklart bli sorterade först. Och sen när hon frågade om någon annan ville bli sorterad så kunde jag inte hålla mig. Min hand for upp i luften och jag fick bli sorterad ^^ tihi. Hatten sa ett par ord om att jag var modig och placerade mig sen i Gryffindor! 
I nästa rum var det ett bildspel ifrån alla filmerna och sist ljus ifrån Hogwarts expressen som rullade in på perrongen. Bredvid oss öppnades en dörr och där stod alldeles riktigt tåget som eleverna tar för att komma till Hogwarts. Så coolt. 
Sen gick Simon och jag igenom turen och tittade på allting som fanns att titta på. Vi drog upp mandragoror ifrån deras krukor, provsatt i Hagrids stol och gjorde poäng i Quidditch! 
 
Jag hade fått för mig att man inte fick fotografera under rundturen så jag tog inte med mig min kamera. Regeln var som så att man inte fick filma eller ta kort med blixt på. Därför har jag bara mobilbilder att bjuda på :)
 
 
Rundturen var dock mycket kortare än vad jag hade förväntat mig. De hade uppskattats att det skulle ta ungefär 1,5 timme. Men vi var klara på 40 minuter... Hm. Vi hade då sett allt och provat på allt. Simon sa att vi kunde gå tillbaka och titta igen men jag tyckte inte att det var  värt det. Vi hade ju precis sett allt. 
Så det blev jag lite besviken på måste jag erkänna. Men det var supermysigt och spännande att få se allt. Men lite längre hade inte gjort något. Jag kände mig lixom inte klar när jag gick därifrån. 
Eftersom att vi trodde att vi skulle vara kvar längre än vad vi var så hade vi bokat ett tåg hem kl 19.30. Så var vi helt klara kl 16. Jahapp. Vad hittar man på då? Jo man ser sig om i den fina staden. Ingen av oss hade tidigare varit i Norrköping och vi kom snabbt fram till att den var mycket vacker och fin att se på. Så vi gick runt och kikade och tittade och funderade på vad vi skulle äta till middag. ^^ Vi hittade på familjen Weasleys bil mitt i en galleria: 
 
 
Till middag blev det en pastasallad för mig och ett meal från Burger King för Simon. 
Under tågresan hem såg vi på film och tog det lugnt efter den långa dagen. Vi kom fram till att vi åkte tåg i nästan 6 timmar, för en tur på 40 minuter. Helt plöstligt kändes det ganska ovärt. Men med tanke på vilken mysig dag vi hade tillsammans så gjorde det allting mycket bättre. Jag tycker alltid om att spendera tid med mig pojkvän och det är inte alls ofta som vi åker iväg bara vi två. Det här var nog den första "resan" som vi gjorde tillsammans på egen hand. Så på så sätt var det ju jättekul!
Klockan hann bli så mycket som 23 innan vi låste upp dörren och kom in i lägenheten igen. 
Jag la mig nästan med en gång och somnade som en stock. Nöjd och trött efter en lång dag :)
Bella

Vad jag förstod det så skulle det ta 1,5timme om man lyssnade på all information som fanns vid varje stopp liksom :)

Lovisa

Vad gillade du bäst i norrköping? Jag är själv från Norrköping men bor i Söderköping sen 1 år ca, men jobbar i psykiatrin i norrköping . Har du varit i Norrköping skulle du nog gilla Söderköping

Sofia

Oj det var snabbt! För oss tog det tre timmar.. :)